Foderfråga

wrangler

Trådstartare
Jag funderar lite över min (ca) 10 mån schäfervalp och hans foder...

Han får nu Royal Canins foder för schäfer 5-15 mån.

På säcken står det en mängd han ska ha och den utgår från hans beräknade vikt som vuxen.

Det är bara det att han nu får ungefär dubbelt så mycket! Han är tunn och gänglig, som en schäfer ska vara i den åldern, och han har vuxit i normal takt. Han kommer att bli stor. Mindre skulle han absolut inte kunna få!

Hur ska man egentligen tolka dessa foderangivelser? Jag vet att det var samma sak med min gamla tik, jag fick alltid ge henne mer än vad som stod. Hon var alltid fin i hull och växte också i normal takt som ung. Hon blev 14 år och dog av lungproblem, fullt frisk i leder och mekanik in i det sista....

Är det vanligt att man måste ge mer än vad som står?
Hur gör ni?

Sv: Foderfråga

Hundar är ju som alla andra levande djur = Individer ...

Att tabellen utgår i från medeln betyder inte att det passar varje enkild individ..

Man måste själv se på sin hund om man bör öka eller minska i fodergivan och endast ha tabellen som en medelutgångspunkt!!

Ja självklart, det är ju det jag gör... :smirk:

Det jag undrade var om det bara är jag som har avvikande hundar (som alltid fått typ det dubbla mot vad som står) eller om det är ett vanligt "fenomen".... Isåfall kan man ju inte alls lita på det som står, i något fall.

Min hund ser ut i hull som alla andra schäfrar jag har haft i den åldern och enligt vad jag har lärt mig ska dom inte växa för fort, och dom är gärna lite tunna. Men hade jag gett honom enligt tabellen hade han svultit.

Jag ahr dock aldrig varit med om att jag kan följa tabellen utan det är stora avikelser, det är det jag funderar över...

Jag får med ösa på regält till min GD 8månader. Hon får nog också det dubbla mot vad som är angivet och jg har med RC. Kanske är det snålt tilltaget enligt deras tabeller? Säljar trick för att man ska tro att det är billigare än vad det är vad vet jag.

Jag ger min unghund (15mån) mer än vad som står angivet men min äldre får mindre än angiven giva för hon har väldigt lätt att lägga på sig:crazy:
Så för mig jämmnar det ut sig:)

Jo jag gillar RC annnars funkar bra på min jyckar och det är den ända fodret som specialicerats sig på foder till gd:s så jag har inte mycket att välja mellan.

Jag har inte royal canine til min hund längre. Men jag får ge extra av det fodret jag har nu också. Min hund aktiveras mycket och förbränner mycket energi därför ger jag honom högre mängd än den som står på påsen. Annars skulle han varit för smal och slö.

*kl*

Ja det känns ju som att dom har tagit till snålt i tabellen.... ganska fult tycker jag. Man får ju hoppas att folk ser på sina hundar om dom behöver mer....

:smirk: = Hånflin !!

Jag skulle ha provat att ge ett RC foder med högre fett/protein giva om det är så att han får äta MASSOR ...

Dvs om han inte redan äter deras RC 4400 el 4800

Har aldrig tittat på dom där listorna.
När jag har ett nytt foder brukar jag börja på 5 deciliter.
Sedan ökar jag å minsakar jag efter hundens hull.
Å kktivetets nivå.
Ibland kör jag färsk foder som jag tycker funkar bäst.
Ska testa fodax.
Ha en bra dag.

Har också funderat på färskfoder.

Men jag tycker de foder jag använder till mina hundar är bra, bara det att jag måste ge mer.

Alltså smirk betyder hånflin och eftersom du tog med den i svaret till mig så ville jag bara förklara vad smirkgubben betyder..

:)

Senast ändrad:

Jag ger samma foder och jag ger min hund mer mat än vad man bör enligt deras tabell. Han är ändå ganska tunn så hur han hade sett ut om jag följde deras mått vill jag inte tänka på.

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 367
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka