Foderfråga - utegångshästar

S

Skrutt

Har 2 inhyrda hästar (travare/islänning) som går ute dygnet runt m skydd i hagen.
De får totalt 7 kg hö/dag samt ca 0,5-1 kg groov/dag. De äter träd å halm när det läggs ut.
Är det inte för lite mat??
De var fruktansvärt tjocka när de kom och har nu gått ned i vikt så de ser "trevligare" ut vilket ägaren tycker är bra.
OM det var mina hästar skulle de ha fri tillgång till hö å lite mer groov.
Vad tycker ni????
Nån som har islänning som kan??
Ägaren har pratat med islänningsfolk som säger att de absolut inte ska ha mer...??!!
Tacksam för svar!
 
Har inget värde på det eftersom det är ägarens... vill inte fråga...
Men de skalar av alla träd, det är det enda de har att göra på dagarna å nätterna, de rids inte. Islänningen är 4 år å travaren gammal...
 
Att jag frågade om höet var för att beroende på hövärdet så kan det vara klart OLÄMPLIGT att ge fri tillgång på det (ett hö med låg SRP/MJ-kvot t ex). Och för att veta om det är tillräckligt så måste man veta analysen.

Dock är ju kilo TILLSAMMANS alldeles för lite mat hur man än vrider på det, det är långt från behovet av TS. Är det dock 7 kg VAR så
kanske hästarna behov väl täckta med den högivan. och beroende på vad hästarna väger kan TS-behovet vara godkänt/tillfredsställt med.

Så det går inte bara säga rakt av. Dels för man inte vet hövärdet och dels för man inte vet mer om hästarna. Som ex så ger jag så långt det går fri tillgång, men den gången jag fick ett parti fjärdeskörd med 18 gr SRP så fick jag RANSONERA höet till max även åt den växande unghästen (som då fick 8 kg) för att kunna lägga på proteinkraftfoder och få upp kvoten. Dock räckte inte groov enkom sådär jättelångt.

Att de däremot större delen av dagen inte har något att äta är eg ett annat problem, men det är inte säkert att mer HÖ är den rätt lösningen för det utan det kan vara så att man får försöka tillgodose det med halm t ex. Detta gäller dock om de får 7 kg VAR, får de 7 kg TILLSAMMANS är det alldeles för lite både näringsmässigt och vad avser TS!

Och vad gäller trädgnagning så barkar båda mina (med fri tillgång dygnet runt) träd för fulla muggar i hagen. Det inträffar VARJE år vid den här tiden och med alla hästar jag haft, oavsett foderstat. Bark är gott helt enkelt. Men återigen, är det 7 kg TILLSAMMANS de får så försöker de desperat få i sig TS genom att gnaga bark etc.

Så det kan vara så illa som du är rädd för, men det kan också vara så att de har en foderstat som är anpassad för deras behov. Utan att veta vikten är det svårt att säga om de får tillräckligt med TS, men jämför du med en uppstallad häst så är det (tyvärr) MÅNGA hästar som får 2-3 kg hö vid nattfodringen. De har ingen bark att knapra, men de står utan mat stor del av natten. Samma sak så står de ofta i hage stor del av dagen utan hö.

Men som sagt, är det 7 kg TILLSAMMANS så är det ingen tvekan om att det är helt uppåt väggarna, och då anser jag det vara befogat med en anmälan till djurskyddet..
 
Du är duktig!
Det är 7 kg VAR!! Men tycker nog iaf att det är synd om dom och att hon kan lägga ut halm...
Barkningen gör mina hästar också MEN de har inte barkat av 15 träd på 2 veckor... fast de står ju inne på nätterna med mat.
Ja, jag får väl ge mej...
 
Hästar som går på lösdrift tycker jag det är en självklarhet att de har fri tillgång på hö/ensilage.

Om värdena är så dåliga (som i det exemplet du tog upp) så att man inte kan ge fri tillgång på det, anser jag det vara OTJÄNLIGT som grovfoder till lösdriftshästar.

Till en häst som går ute dygnet runt (speciellt om de går utan täcke) så går det inte att beräkna behovet, hur man än försöker (det skulle vara om man vore vädergud eller något ;) ) så att då bara ge en begränsad giva grovfoder anser jag vara förkastligt.

Dock går det inte att anmäla någon så länge hästarna ser ut att må bra (anmäla går ju, men det händer inget). Det finns ingen minimigiva på grovfoder (i lagen)...
 
Sv: Foderfråga - utegångshästar

Om de inte får få mer hö kan de väl i alla fall få halm? Det ger sysselsättning, något som många hästar har alldeles för lite av...
 
Sv: Foderfråga - utegångshästar

Stråmässingt räcker ju 7 kg hö till en islänning, men sen hänger det ju på vad grovfodret innehåller eftersom 4 år får räknas som unghäst och under utveckling kräver i varje fall den lite mer innehåll.

Vad beträffar travaren så låter ju faktiskt 7 kg hö inte särskilt mycket, men finns halm så kan ju stråbehovet vara täckt dock inte innehållsmässigt då.

Fri tillgång behöver inte alls vara optimalt för frigående hästar, för det beror på hagens utformning om det är möjligt. Med en för liten hage riskerar man bara att få en häst som står konstant och äter, det är inte heller bra så därför kan fodring vara en bra alternativ och det bästa med många och små mål per dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 220
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp