Foderbyte eller vårkänslor?

L

lisa

Hallå foderpanelen?! :)

Min 15-åriga tanta äter ju normalt RC mature/indoor + lite blötmat. Nu senast när jag skulle köpa nytt så frågade jag i affären om jag inte lika gärna kunde ge RC active mature, eftersom tant är ganska tunn och liten i maten. Skillnaden skall ju vad jag förstår främst vara att indoor-varianten innehåller mindre energi och därmed motverkar övervikt hos innekatter :confused:

Hur som helst kom jag hem med en påse active enligt rek. och tant har nu ätit det i någon vecka. Gissa om hon har fått mer energi :o Tant ränner runt som en yr höna i lägenheten, precis som hon ofta gjorde förut men inte har gjort så mycket det senaste. In under soffan, hopp upp i fönstret, en tur i badkaret....

Kan det verkligen bero på foderbytet, är det vårkänslor, eller inbillar jag mig bara? ;)

Sv: Foderbyte eller vårkänslor?

Visst är det underbart? När Abbie och Yoga får sina rycka så får man passa sig. Nu är ju inte mina några lättviktare, så jag är glad att jag inte har grannar under.

Gissar på vårkänslor. Mina katter börjar alltid rejsa mer i januari när ljuset börjar återvända.

Active betyder nog inte att katten förväntas bli aktiv utan att den ÄR aktiv och därför inte lika lätt lägger på sig som en innekatt, som RC anser ska äta Indoor för att hålla vikten (mina katter har ätit Indoor och jag håller inte riktigt med RC på den punkten:smirk: )

MissFideli skrev:
Visst är det underbart? När Abbie och Yoga får sina rycka så får man passa sig. Nu är ju inte mina några lättviktare, så jag är glad att jag inte har grannar under.

:rofl:

Jag HAR iofs grannar under, men tant är så liten och nätt så de störs nog inte. Våra grannar ovanför däremot måste ha nån björn som springer runt på kvällarna :crazy:

mandalaki skrev:
Active betyder nog inte att katten förväntas bli aktiv utan att den ÄR aktiv och därför inte lika lätt lägger på sig som en innekatt

Jo det förstår jag :p

Men jag tänkte mer att det inte kan skada med mer energi till en svårgödd kisse? Jag envisas ju med att ge henne kläggig blötmat också varje dag - vilket oftast går ner hyfsat men jag skulle inte lita på den lilla mängden som energikälla.

Jag tror nog också mer på vårkänslor... fast det var ju lite lustigt att det stämde exakt med foderbytet!

Tror det bara är vårkänslor, idag har det varit vårväder här och mina tre annars så lugna och mysiga katter har haft riktigt frispel. Som väl är så har dom varit ute men spåren i den smältande snön talar sitt tydliga språk.

Mvh
Möller

MissFideli skrev:
Ha ha!!! Nä, nån smygare är inte min gosa heller! Även när hon bara går lugnt så undrar man ju nästan om grannarna under hör! :D Hon väger 5,0 kg nu!

Mina katter har börjat äta mer mat om dagarna nu när solen har återvänt till Umeå, fördelen med december är att man får sova längre på morgonen innan man blir väckt. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka