Foderallergier - frågor

Seabaz

Trådstartare
För att jag är nyfiken, har du stött på en häst som är allergisk mot något foder (eller något av ämnena som kanske finns i något foder)?

1. Vad är hästen allergisk mot?

2. Vad får hästen för symptom om den får i sig detta?

3. Hur utreddes allergin från början, hur kom ni fram till att det var allergi och mot just det?

Sv: Foderallergier - frågor

Hippos foder

Kliar sig, fick panik och rullade bla i gången varje morgon. Slutade med detta när jag bytte tillbaka till det gamla fodret.

3. Hur utreddes allergin från början, hur kom ni fram till att det var allergi och mot just det?

Utreddes inte. Hästen började med detta dagen efter han fått fodret. Fortsatte klia fram tills någon dag efter jag slutat med fodret.

Min en tidigare häst detta gäller. Han är tyvärr inte i livet längre :(

Havre

Han fick en massa "bulor" över hela kroppen

Veterinär togs ut och han frågade vad hästen fick för mat. Han gissade på havren direkt, men tog blodprov för säkerhets skull. Vilket då visade att det var just havre han inte kunde äta.

Veterinär togs ut och han frågade vad hästen fick för mat. Han gissade på havren direkt, men tog blodprov för säkerhets skull. Vilket då visade att det var just havre han inte kunde äta.

Att bestämma foderallergi med hjälp av blodprov är en mycket osäker metod. Skador på tarmslemhinnan p.g.a. magsår eller parasitangrepp kan göra att antigener från fodret kan komma i kontakt med de immunceller som finns i tarmslemhinnan vilket leder till att antikroppar bildas. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att hästen är allergisk mot ämnet.

Det enda säkra sättet att fastställa foderallergi är att ta bort och återinföra ett specifikt foderämne, ett i taget.

Hippos foder

Kliar sig, fick panik och rullade bla i gången varje morgon. Slutade med detta när jag bytte tillbaka till det gamla fodret.

Utreddes inte. Hästen började med detta dagen efter han fått fodret. Fortsatte klia fram tills någon dag efter jag slutat med fodret.

Antar att det var någon råvara i fodret hästen inte tålde, vilket av Hippos foder var det?

I det här fallet stämde det på pricken, eftersom "bulorna" försvann då vi tog bort havren.

Problemet med de testerna är att de kan ge falska positiva svar.

Har också en häst som är allergisk mot havre, reagerade precis som din med kraftiga utslag över hela kroppen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: maddie202
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar