Foderallergi?

Tussilago

Trådstartare
Min häst brukar "alltid" året runt klia sig mkt på kroppen. Alltså gnugga sig mot sakker, så pälsen blir "tussig". Nu på betet i år får hon inget kraftfoder alls och kliar heller inte kroppen.. Däremot man o svans, saommareksem gissar jag. Jag gissar det är havre elller betfor hon inte tål..

Men vilket är vanligast? Havre eller betforallergi? Vilket ska jag börja med att utesluta? Nån som vart med om liknande?
 
Sv: Foderallergi?

Jag vet inte vad du ska utesluta aller så, och jag har aldrig hört att en häst skulle vara allergisk mot just havre eller betfor. Men jag har en häst (arab) som är allergisk mot tre saker: pellets (får utslag, tappar orken, får "bölder" utav var, men svullnader och så), vaccinationer (svullnar i alla ben, haltar, tog 30 min. att gå 20 meter), och skitigt vatten (får svullnader då med och liknande symtomer). Men med fodret så tror vi att det är bindningsmedlet i pelletsen som han nte tål, så om du ger din häst detta så kan du pröva med att ge Müsli i stället, det funkade på min!!
 
Sv: Foderallergi?

Tror att din häst blir allergisk av mygg och knott. Vad är det för häst? Sätt på switch och pröva om det blir bättre.
 
Sv: Foderallergi?

Foderallergi är ytterst ovanligt. Ofta är det den yttre miljön som påverkar. Evt kan det vara annan allergi, typ kvalserallergi el dyl undersök hästen, gör blod- el pricktest. Hästar kan t ex vara alergiska mot som sagt knott, flugor, katter, ankor, kvalser o så vidare. Dock foderallergi mkt mkt sällsynt.
 
Sv: Foderallergi?

På min är vi i alla fall nästan säkra, då symtomen försvann direkt då vi slutade med fodret...
 
Sv: Foderallergi?

betfor kan göra hästen mer känslig i huden, men det gör även spannmål, främst korn i det fallet..

har du så att du kan fodra din häst med enbart hö? kanske ta till lusern om det behövs protein och olja om det behövs energi..
 
Sv: Foderallergi?

Jag har en shire som blir två i sept. Trodde inte att foderallerrgi var ovanligt, men det kanske det är.. Hon har fått ytterst lite kraftfoder, som mest ca 7 dl betfor och ca 5-6 dl havre, lite mineraler och olja också.. Hon har under svansen , på undersidan av svansroten, nåt som likanar psoriasis lite. Det har hon alltid haft.

Jag tror inte att det är insekter, eftersom det är KROPPEN (vintertid) hon kliar, bogar, skinkar, sidorna av magen.. Men hon gör det INTE nu på sommaren, då är det man o svans vilket hon inte kliar på vintern.. Hon har stått i tre olika stall o alltid kliat mer eller mindre. Är det ens värt att ta upp en sån sak med vet.? Hon lider ju inte av det direkt.. Tack för tipsen!
 
Sv: Foderallergi?

BeastieBabe skrev:
betfor kan göra hästen mer känslig i huden, men det gör även spannmål, främst korn i det fallet..

har du så att du kan fodra din häst med enbart hö? kanske ta till lusern om det behövs protein och olja om det behövs energi..
Vart får du det ifrån? Källa tack.
 
Sv: Foderallergi?

vad är det du vill ha källa på exakt?

att korn kan göra hästar hudkänsliga?
att betfor kan göra hästar hudkänsliga?
att lusern tillför protein?
att olja tillför energi?

ska jag svara på alla? eller kan du snälla preciscera dig :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderallergi?

*KL*

Ni som har hästar som kliar sig året runt kolla upp så det inte är fotskabb. Vanligare än man tror.

/T
 
Sv: Foderallergi?

Tussilago skrev:
Jag har en shire som blir två i sept. Trodde inte att foderallerrgi var ovanligt, men det kanske det är.. Hon har fått ytterst lite kraftfoder, som mest ca 7 dl betfor och ca 5-6 dl havre, lite mineraler och olja också.. Hon har under svansen , på undersidan av svansroten, nåt som likanar psoriasis lite. Det har hon alltid haft.

Jag tror inte att det är insekter, eftersom det är KROPPEN (vintertid) hon kliar, bogar, skinkar, sidorna av magen.. Men hon gör det INTE nu på sommaren, då är det man o svans vilket hon inte kliar på vintern.. Hon har stått i tre olika stall o alltid kliat mer eller mindre. Är det ens värt att ta upp en sån sak med vet.? Hon lider ju inte av det direkt.. Tack för tipsen!

Shire har ofta hudproblem. Du borde kontakta en veterinär som inriktar sig på hudproblem, Vi har en här i länet som du kan nå via Djurtandvårdskliniken, www.djurtandvardskliniken.se

Det är ju bättre veta vad det är som pågår.
 
Sv: Foderallergi?

Att det är skabb tvivlar jag på, då hon inte visar några symptom på att klia i hovskägget, hon har heller inte sår eller så där. Och det tycker jag hon borde fått om hon haft det i två år? Tack för sidan om tandvården. Ringer man dem o säger att man har en häst m hudproblem o så skickar dem en vidare tror du?
 
Sv: Foderallergi?

Jag skulle gjort som så att när du börjar fodra i höst så tar du ett fodermedel i taget. Alltså först tar du betfor sedan lägger du till havre, sedan nästa. Vänta någon vecka mellan varje fodermedel så att du hinner se när symptomen kommer.
 
Sv: Foderallergi?

Min medryttarhäst är allergisk mot lite av varje, hon reagerar starkt mot vaccinationer. Får STOOORA bölder vid sticket, feber i flera dagar och är allmänt låg i några veckor. Har nu fått dispens av vet, så hon får nu tävlas utan vaccination.
Hon reagerar även mot havre, halm, silage som varit dåligt (mögligt) och som hon fått i sig av misstag, äpplen. Hon får då som nässelutslag på kroppen, vissa gånger mer eller mindre. Det här är dock inget vi fått hjälp av veterinär att fastställa, utan det har vi "självdiagnostiserat" :smirk:
"Behandlad havre" som finns i krafften och i knäckebröd fungerar dock bra.

Foderallergi är kanske inte så vanligt, men det förekommer ju helt klart...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 678
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 146
Senast: Lisa2014
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 578
Senast: johanssk
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp