Foderallergi

brandkattis

Trådstartare
Ni som har hundar med foderallergi,
vad ger ni för foder.
Hur snabbt har det hjälpt hunden när ni bytte från det foder ni hade innan.
Antar att många av er gått till färskfoder,
men ni som fortfarande ger torrfoder vad ger ni?

Sv: Foderallergi

Ni som har hundar med foderallergi,
vad ger ni för foder.
Hur snabbt har det hjälpt hunden när ni bytte från det foder ni hade innan.
Antar att många av er gått till färskfoder,
men ni som fortfarande ger torrfoder vad ger ni?

Jag har haft en som jag provade Brit Care på, det fungerade jättebra på henne. Gissade det var spannmålen hon inte tålde och det visade sig fort bra resultat. Redan efter några veckor.

Vad man ger för foder beror ju helt och hållet på vad hunden är allergisk mot i matväg:)

Jag har haft en gravt allergisk hund, men det var mot yttre saker. Det enda hon var allergisk mot i matväg var potatis - fick hon i sig det så svullnade ögonen igen totalt på henne.

Vad man ger för foder beror ju helt och hållet på vad hunden är allergisk mot i matväg:)

Jag har haft en gravt allergisk hund, men det var mot yttre saker. Det enda hon var allergisk mot i matväg var potatis - fick hon i sig det så svullnade ögonen igen totalt på henne.

Jo, det är klart. Men man hör att fisk ska vara väldigt bra/skonsamt om de inte är allergiska mot fiskproteinet förstås.

På tal om potatis, min förra rottis stal o åt potatisarna råa. Kunde inte ha påsen framme för då var den tom efter ett par dagar.
Ingen potatisallergi där inte.

Vi har testat olika, tyvärr har allergin utvecklats till att omfatta fler proteiner, nu har vi tillslut hittat ett veterinärfoder som funkar (om vi förvarar det i frysen). RC Anallergenic, testade RC Hypoallergenic förut men den funkade inte.
Minns inte hur lång tid det tog innan vi var säkra på att det funkade, ett par veckor kanske, men så har han atopi också, så det är svårbedömt.

Det jag vet min är allergisk mot är kyckling - jag tror även gris och nöt. Och då är det hopplöst att hitta ett foder av bra kvalité. Till slut hittade jag Orijens Six fish. Det var revolution - bra mage, fantastisk päls. Men då hon är stor blir det väääldigt dyrt i längden. Så när det inte är extrapris eller kampanj så går hon på Acanas Pacific. Också helt fritt från spannmål och kött. Funkar bra det också.

Hur snabbt klådan avtagit har berott på hur länge o mkt de ätit av det de inte tål. För oss har marprovandet gått spikrakt åt helvete. Testade ett par foder med fisk mm klådan försvann men magen ändock dålig. BARA ett allergifoder funkar för klådan och magen. :((

Vi har testat olika, tyvärr har allergin utvecklats till att omfatta fler proteiner, nu har vi tillslut hittat ett veterinärfoder som funkar (om vi förvarar det i frysen). RC Anallergenic, testade RC Hypoallergenic förut men den funkade inte.
Minns inte hur lång tid det tog innan vi var säkra på att det funkade, ett par veckor kanske, men så har han atopi också, så det är svårbedömt.

Menar du kanske att det han tålt förut tål han inte längre? Jag har en misstanke om det på min.:(

Nu ligger det nog i samma prisklass, men james wellbelowed med lamm borde väl funka?

Min slutade äta när hon fick foder hon inte tålde, envisades jag så svullnade ögonvitan upp. Tyvärr var hon värdelös på att äta ens i bästa fall, så det tog lång tid att lista ut om det var något hon inte tålde eller om hon "bara inte åt".

Till slut listade vi ut att hon inte tålde spannmål och kyckling. Sen var det ett gissande. Hills ägg + ris blev hon t.ex. jättedålig på snabbt, men om det var äggen eller riset.. ? Arcana lamb and apple fungerade och oscar power plus fungerade med bonuseffekten att det var ett högenergifoder.

Även min verkar ha råkat ut för det vid 2 tillfällen.

För jäkligt att det kan bli så. Berätta gärna mer så kanske vi andra kan lära oss något.:)

Läste någon amerikansk artikel i somras om allergi där de tyckte man skulle ha två olika proteiner att växla mellan. Sedan är det nog så att man bör begränsa sig till högst ett par tre proteiner ifall hunden skulle bli mer allergisk, så man har nåt mer att falla tillbaka på. Men där stod det att man ska ge mer än 1 sak så man minskar risken att hunden blir allergisk mot det enda den får hela tiden genom att variera. Åsikter?

Senast ändrad:

Hej!
Jag började fodra min hund med Canagan då hon fick allergiutslag av så gott som alla andra foder. Har funkat toppen. Dock är det ganska dyrt, men portionsmängden har minskat avsevärt och det gör att fodret blir ganska prisvärt ändå. Och jag är glad att slippa veterinärbesök och mediciner ;)

Jag har gjort (nästan) alla provokationer med rent kött just för att undvika de frågetecknen.
Dvs när jag testade fläsk åt han allergifoder+fläskfärs. Inget annat

Picky: inte så mycket att berätta. Det är främst godis han tålde från början men sen inte (eller ja, sånt jag använt som godis. Korv med nötkött och orijen med fisk tex).

Jag växlar mellan 2 olika proteiner men det är mer en slump. Det är inte alltid hans foder finns i affären.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar