Tussilago

Trådstartare
Min fråga är, hur går det att räkna ut en foderstat om man har hö på dagarna o hösilage (fri tillgång) på nätterna? Blir det jättekrångligt o räkna då.. Är det ens lönt o räkna när de har fri tillgång, eller räknar man iaf för o se vart man hamnar? En fråga till, är 2.50/ kg dyrt för analyserat hösilage i småbal med 60% ts? Tacktack..! Hoppas nån orkar svara..*ler*

Sv: Foder..

2.00-2.50 är ganska normalpris i år då många har fått dåliga skördar..

det går bra att räkna ändå.. det som gäller är att grovfodret är någotlunda stabild och man kolla på bristerna och ger en ungefärlig giva..

.tex din häst äter mellan 12 och 16 kg hösilage per dygn, räkna då på 14 kg och se om du kanske behöver lägga till t.ex fosfor och en del proteiner, då kan t.ex krafft groov vara bra, och kanske ett lagomt fosfortillskott..

Det är inte svårt att räkna ut hur mkt din pålle behöver äta..sen äter ju somliga av dom ju förståss gärna mer;)

100 Kg häst-1kg ts

Hösilage brukar ligga runt 60% ts och Hö runt 80%ts

Ger du 6 kg hö så är ca20% vatten utav det,
så gånga dina 6kg med 0.8 så blir det 4.8kg ts och skulle vara lagom för en häst på 480kg.

Hösilaget räknas likadant fast där gångar du vikten med 0.6.

Hoppas du förstår min förklaring!
Lycka till!

Jag tänkte väl om hästen får tex 6 kg hö på dagen, o sen sen fri tillgång på hösilage.. Med två olika grovfodermedel alltså.. Om det blir svårt att räkna då.. Tack för era svar än så länge!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 391
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka