• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 747
T

Tjalfe

jag är så dålig på det här med vad jag ska ge min häst för foder för att han ska få vad han behöver..:( han är en fjording valack på 14 år som just nu rids "normalt" ett par gånger i veckan.. nån som vet vad han behöver ungefär? det är ju inte bra med för lite och inte heller för mycke.. just nu ger jag honom hippo basic 2,5dl/dagen.
men han har blivit så extremt hängig och slö..

Sv: Foder

Först och främst behövs värdena på grovfodret. Utan dem kan man bara gissa vad han behöver. Är höet analyserat?

Ta kontakt med en foderrådgivare.
Om du går in på www.Krafft.nu så hittar du den närmaste foderrådgivaren i ditt län.

Det hjälpe mig ganska mycket när jag hade häst första gången.

Tycker oxå du ska kontakta en foderrådgivare.
Han kanske behöver mera enerigi, lite betfor och majsolja kanske vore något. Majsoljan är lika energigivande som havre, ge ett par dl/dag. Sedan är värmen jobbig för hästarna också.

Hoppas det ordnar sig. Mvh Linda

är det bara nu under sommaren som den är slö? har den tillräckligt med bete? som det är sagt innan så spelar värmen stor roll just nu..så om den har tillräckligt med bete, fri tillgång till salt och vatten så behöver du nog inte vara så orolig..
men om den nu är slö även när den inte går på bete så säger jag som Gisbourne, utan analys på grovfodret så går det inte veta vad hästen behöver..

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 255
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
882
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka