annoj

Trådstartare
HEJ!
Jag undrar vilket foder som är bra att använda när man tränar upp en häst till distans? :bow: Det beror givetvis på häst till häst. Men vad anvämder ni er av foder och varför? :confused:

Det är av ren nyfikenhet, för jag kan inte så mkt om sådant!
Jonna

Sv: Foder

A och O är att analysera grovfodret och sedan ge krafftfoder utefter det, OM det behövs. Endel har turen att ha sådannt bra grovfoder att dom inte ens behöver ge krafftfoder.

Min pålla får Fibergi Elit, soja och betfor vilket ger en bra foderstat till vårat hö för närvarande.

annoj skrev:
HEJ!
Jag undrar vilket foder som är bra att använda när man tränar upp en häst till distans? :bow: Det beror givetvis på häst till häst. Men vad anvämder ni er av foder och varför? :confused:

Det är av ren nyfikenhet, för jag kan inte så mkt om sådant!
Jonna

Säger samma sak, bra grovfoder.

Hälsning Maja

Grovfodret är ALLT. :bow:
Utan bra grovfoder kan du i stort sett få vilken foderstat som helst, och dyrt blir det om du ska fodra så alla behov täcks.
Jag vet, för halva denna vinter har jag stått med ett skithö med värden sämre än halm, och det har blivit diverse dyra proteinfoder för att komplettera... 500:- extra i månaden... :crazy:

När ni ändå pratar foder här så kan jag ju fråga vad ni använder för kraftfoder. Jag har fodrat med ett färdigfoder som heter hästbiten, typ musli med hälften havre, hälften korn. Det trivs både jag och hästen med. Men nu har fodertillverkaren helt plötsligt höjt priset med femti kronor säcken och jag tycker att det blir för dyrt. Så jag ska börja se mig om efter något annat, billigare foder och undrar vad ni har för färdigfoder att rekommendera? Min pålle är svår att hålla i hull.

Det beror ju som sagt helt och hållet på vad ditt hö har för värden. Har du dessutom en häst som är svår att hålla hullet på så är det extra viktigt med grovfoderanalys så du fått rätt balans mellan protein & energi i foderstaten.

Rent generellt så är färdigfoder alltid dyrare.
Ett bra, analyserat grovfoder i botten. Lägg till havre eller korn (kornet måste krossas eller stöpas) efter arbetsmängd.
Om grovfodret är för proteinfattigt lägger du till luzern eller lite soja, om det är för energifattigt lägger du till lite olja.

Det är helt omöjligt att svara på utan någon hö/ensilage analys. Det beror helt på hur värdena på grovfodret ser ut vilket färdigfoder du i slutändan ska välja. Har du en häst som är svår att hålla i hull så ska du lägga den lite högre i kvot protein/energi. "Normala" hästar ska ha en kvot på 6, hästar som har svårt att hålla hull eller som helt enkelt har större behov kan man lägga på 7. Så gör jag med min, och hon funkar bäst på 7.

Jag ger inget grovfoder på sommaren, men behöver ge kraftfoder för att pålle ska hålla hullet. Då kan jag ju inte titta på någon grovfoderanalys.
Hon får lusern tillsammans med kraftfodert idag (och grovfoder). Just nu är hon fin i hullet men det brukar bli svårt att hålla hullet under tävlingssäsongen och stödfodra med grovfoder brukar inte löna sig eftersom pållen inte är intresserad av att äta det på sommaren.

Ett liknande foder är Salsa. Svenskt müslifoder med olika varianter.
Tyvärr vet jag inte hur man ska få tag på återförsäljarlista men fodret tillverkas av lantmännen i Ljungbyhed (Skåne).
// Linda

Ok, jag fattade inte att din fråga gällde sommartid. Men rent generellt sett så kan man ganska säkert räkna med att hästen får i sig tillräckligt med protein under sommaren, OM de går på gräs vill säga. Så kraftfoder med hög proteinhalt bör man ju undvika. Ge då hellre kraftfoder med mer energi i som komplement. Titta på innehållsförteckningen och jämför olika sorter så ser du vilka som innehåller mer energi än protein.

810110 skrev:
När ni ändå pratar foder här så kan jag ju fråga vad ni använder för kraftfoder. Jag har fodrat med ett färdigfoder som heter hästbiten, typ musli med hälften havre, hälften korn. Det trivs både jag och hästen med. Men nu har fodertillverkaren helt plötsligt höjt priset med femti kronor säcken och jag tycker att det blir för dyrt. Så jag ska börja se mig om efter något annat, billigare foder och undrar vad ni har för färdigfoder att rekommendera? Min pålle är svår att hålla i hull.

Jag kompletterar i så fall med kornkross och/eller havrekross och betfor. Ger även sojamjöl om så behövs. Behövs inte mycket kraftfoder så ger jag bara så pass att det går att blanda i mineraler, salt, selen och e-vitamin, för det ger jag alltid.

Hälsning Maja

Använder mig av fri tillgång av höensilage till alla våra hästar korn, som stärker
hullet,och havre plus mineraler och salt, i bland lite betfor.

Anne

Har ett "normalhö" i botten, ca 8 kg/dag plus 1,5 kg Nya Krafft Groov, betfor och B-vitamin vid pälsfällning. Han är svår att hålla i hull men detta har funkat bra för oss. Han står i lätt träning så vi får ju se hur hullet och foderstaten får ändras när det blir hårdare jobb. Tyvärr är det inget matvrak och mer än 8 kg hö går inte ned - med eller utan kraftfoder!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar