M

mojjen

finns det någon smart sida som man kan få hjälp att räkna ut foderstaten på? Har varit inne på någon men den var helt knäpp..... Några típs??
 
Här!?
Skriv dina hövärden och vad du har för häst + vad den äter idag så ska du se att du får svar.
Det finns riktigt många duktiga foderstatsräknare här på sidan. :)
 
Ok, det tror jag säkert, det är bara det att jag inte har analyseart mitt hö ännu, har bytt mellan en del olika i år, men vad kan man säga, det jag har nu är nog vad man kan kalla normal hö..... Säger det något??
Har två st travare, en mindre 150cm 24år!! som rids lite lätt, pigg och fräsch, den andra är sto 17år 162cm, rids ej just nu efter visade pålagringar i rygg + nyss erlichia som precis gett med sig, målet är ju nu att sätta i gång henne med lättare arbete.
Ger dem ca 4kg hö ute morg + 4kg middag och dela ute i hagen, kväll äldsta hästen 2kg + 2kg senare, den andra får totalt ca 2kg + 3 senare, hon har i stort sett fri tillgång, har alltid varit svår och hålla i hull, blir lätt tunn.
Kraftfoder: Musli foder Red Mills cool and coked ursäkta stavningen!!(då "sjukhästen" är väldigt stressig av sig) hon får 2liter totalt+0.5 liter blöt betfor+ b vitamin+ min + morötter
äldsta hästen: red mills 1-1,5liter, 0,5l betfor + min + morötter.
Det är vad de får just nu på ett ungefär, har inte riktigt exakta måtten nu. Äldsta hästen är i fint hull, det är stoet jag bekymrar mig för. Jätte tacksam för svar om det går på mina röriga mått!! :)
 
Det blir mkt svårt att göra en riktig foderstat
utan höanalys. Man gissar ju då bara sig till det hela.
Höt kanske "ser" bra/normalt ut men man vet ju inte med säkerhet, har ju lite med vilken sorts vall det är taget ifrån, när på året mm mm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
839
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp