N

nalita

Jo jag ska åka på ridläger i sommar. Och ska ta med min egna häst, då ingick mat havre och ensilage. Men min häst äter inte havre inte hos mig, och vi ska vara borta i 9 dagar ska han äta havre då? Ska jag börja ge honom havre en vecka tidigare så magen vänjer sig? Eller ska jag skippa havren och ge honom min mat på lägret?
Ska jag ta med eget hö, eller kan han äta deras ensilage? Tacksam för svar :)

Sv: Foder

jag hade tagit med mig eget kraftfoder och är hästen känslig för silage kanske även tagit med mig hö. Men främst kraftfoder, blir ju inga jättemängder för 9 dagar

Jag hade tagit med mig eget hö och kraftfoder och tycker du också ska göra det. :) Hästarna ska ju vänjas in ganska långsamt på nya foder så att bara byta grovfoder rakt av och sedan tillbaka efter nio dagar är inte så bra, även om du vänjer in havren innan.
Sen är det ju inte heller säkert att näringsinnehållet är detsamma så då behöver du räkna ut en ny foderstat också.
Mycket bättre att låta hästen äta sin vanliga mat tycker jag.

jag skulle, som de andra sagt, ha tagit med eget foder. Din häst kanske inte ens tål deras ensilage eller inte fuingerar bra på havre. Mkt säkrare och bättre med eget foder, så riskerar man inget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka