foder vid långritt

panzy

Trådstartare
hur mycket behöver en normalstor häst om man ska rida ca 2-3mil/dag??? han kommer gå i hagar med ordentligt bete. Kommer vara i juni så gräset ar ju bra värden då...

Vad tror ni???

vi ska vara iväg i ca en vecka tror jag... hästen är i normalhull och är varken lätt- eller svårfödd...

Rids nu ca 1h/dag, inte speciellt hårt och får 0,5kg Grund

Det finns ingen större anledning att ändra foderstaten, ge vad du brukar. Rider ni hårt kan du öka på lite av vad du normalt sett ger. Om det är meningen att hästarna ska livnära sig på hö och inte gräs hade jag givit hästarna fri tillgång.

När jag var på långritt matstrejkade min pålla, hon tyckte gräset var mycket godare. Fick köpa lite havre (hade blandat ihop maten för att slippa olika byttor) så hon fick i sig lite kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama