foder vid långritt

panzy

Trådstartare
hur mycket behöver en normalstor häst om man ska rida ca 2-3mil/dag??? han kommer gå i hagar med ordentligt bete. Kommer vara i juni så gräset ar ju bra värden då...

Vad tror ni???
 
vi ska vara iväg i ca en vecka tror jag... hästen är i normalhull och är varken lätt- eller svårfödd...

Rids nu ca 1h/dag, inte speciellt hårt och får 0,5kg Grund
 
Det finns ingen större anledning att ändra foderstaten, ge vad du brukar. Rider ni hårt kan du öka på lite av vad du normalt sett ger. Om det är meningen att hästarna ska livnära sig på hö och inte gräs hade jag givit hästarna fri tillgång.

När jag var på långritt matstrejkade min pålla, hon tyckte gräset var mycket godare. Fick köpa lite havre (hade blandat ihop maten för att slippa olika byttor) så hon fick i sig lite kraftfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: animalasia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp