Foder Vid FÄllningstider

G

ganto

Vad ska man bäst ge för extra tillskott när hästarna fäller? Eller är det onödigt att ge nåt extra över huvudtaget?

Sv: Foder Vid FÄllningstider

Jag ger min B-vitamin (ShyFeeder) då han fäller...
han är mkt tjurig och hudöm vid fällning och sättning...

Tycker att det hjälper om han får detta.
Det tar väl på krafterna att fälla...kan jag tro

Mina hästar får b-vitamin men i den finns det även e-vitamin. Tänker också i år ge dem c-vitamin. Detta för att öka deras motståndskraft. :smirk: De har inte ännu börjat fälla men det kommer nog snart i gång och om det blir som tidigare år kommer det märkas hur mycket det tar på deras krafter.

Min har börjat redan fälla lite. Ska jag börja med b-vitaminer nu då, och hur länge ska jag hålla på?
Kanske en tid efter fällningen är klar eller ska jag sluta när fällningen verkar avtatt?

Om du vill hjälpa din häst vid fällning ska du ge proteiner ,tex lucern.De behöver inte b vitaminer, de behöver inte c vitaminer (eftersom de tillverkar dem alldeles själv i tarmarna), o e vitaminer behöver de endast efter hård ansträngning eftersom det inte är bra att ge för mkt.Jag tycker inte du behöver ge mer tillskott när hästen ser fin ut i pälsen o verkar vara pigg igen, om den verkat lite slö under fällningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama