Foder-vad ska jag ge till en katt som matvägrar?

H

Helene78

jag undrar bara om någon kan ge mig tipps på god mat till katten, han har fått nytt foder men vägrar att äta sedan har han jättelätt att få förstoppning så om nån har något tips så är jag tacksam!

Sv: Foder-vad ska jag ge till en katt som matvägrar?

Våtfoder är väldigt bra för katter som lätt får förstoppning eftersom de får i sig mycket vätska. Hur får man katten att äta? Ja, man väljer ett foder man tror på och sedan är man envis. Ge inte efter och byt hit och dit bara för att katten vägrar äta ett slags foder omedelbart. Katten ska givetvis inte svälta så äter den inte på en sådär 36 timmar får man försöka hitta något den äter bara för att den ska få i sig något och inte bli sjuk.

Ibland kan det hjälpa och man kryddar maten med lite tonfisk, men man får försöka vänja av katten från tonfisk när den väl äter bra och det är inte alltid lätt.

Kattmalt smörjer tarmarna fint och förhindrar förstoppning, många katter tycker tom om det.

Jag har en väldigt kräsen liten dam hemma som jag haft stora problem med... Räkor, köttfärs, kyckling och annan kost som katter brukar slänga sig efter fnyser hon bara åt, det ENDA hon äter och som hon inte blir dålig i magen av är RC Sensible 33, hon håller sig i kanon hull och hennes päls är helt underbar, fick "Outstanding showpresetation!" på sista utställningen (nämner det bara för att vissa anser att det bara är skräp i RC...) ;)

Förlåt för en lite OT trådkapning.

Men finns det inte en sida där olika katt foder testats och de står resultaten, någon som har den sidan i huvudet?

Skulle vilja veta vilka alternativ jag har till katterna, vill ju att dom ska få bra mat som dom gillar

Förlåt för en lite OT trådkapning.

Men finns det inte en sida där olika katt foder testats och de står resultaten, någon som har den sidan i huvudet?

Skulle vilja veta vilka alternativ jag har till katterna, vill ju att dom ska få bra mat som dom gillar

Råd & Rön har gjort ett test, men det omfattar inte ens i närheten alla foder som finns och de ställer inte heller upp vilka kriterier de har på fodret, vad som ligger till grund för deras bedömningar av fodren och därmed blir testet rätt värdelöst.

Jag vet att det finns en amerikansk sida där en mängd olika foder jämförs med varandra, den rangordnar dock inte fodren utan det ligger på betraktaren att värdera det den ser s a s. Jag kommer tyärr ihåg adressen, men ska försöka jobba vidare på det.

nu har jag hittat ett våtfoder som han äter med stor aptit, tyvärr så är det dyrt men det är det värt,
rescription från hills a/d eller w/d mycket bra...tack för alla svaren

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
697
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: Shilton
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama