Foder tips

Yayis

Trådstartare
Hej!

Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en maxad B-ponny och äter 9 kg hö (mer äter hon inte), 0,2 kg Krafft Muskel, B-vitaminer och mineraler. Har analys på höet och allt är uträknat, hon har ett stort överskott av både energi och protein. Men ändå faller hon ur, finns det någonting i Krafft Muskel som hon inte kan ta upp? Jag lägger alltid pellets i blöt, även detta, försämrar det upptagningsförmågan? Har läst och fått tips om olja och Hippo Grow Alfa, någon som har erfarenhet av detta? Kan tilläggas att hon är frisk i övrigt, motioneras ungefär 30-45 min varje dag och mask är kollad.
 
Sv: Foder tips

När min gamla häst började falla ur brukade jag komplettera foderstaten med lusernhack och dela upp måltiderna, dvs han fick kraftfodret i flera, mindre, givor. Han fick alltså lika mycket kraftfoder, bara uppdelat på fler gånger om dagen. Det fungerade på honom, så om du har möjlighet kan du ju försöka.
 
Sv: Foder tips

Om hon har ett överskott på protein så kan det vara nedbrytande för hästen så jag skulle sänka proteinkvoten. När hon får i sig för mycket protein så försöker kroppen förvandla det till energi men den processen tar mer energi än vad den ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp