Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

E

Em_E_liE

Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite tips på foder eller tillskott eller liknande för att få bättre hovar och finare päls.

Jag behöver lite hjälp med bollandet. Ni kanske vet och tänker på saker som jag inte har tänkt på...:rofl:

Hästen jag har är mattare i pälsen på kroppen, lite bättre på ben och huvud (dock är han klippt överallt utom på benen och huvudet). Men det var ett tag sedan han klipptes. Början av november.

Hans hovar var under en period väldigt sköra och bitar av hovvägen föll av (precis där sömmarna sitter...).

Det låter hemskt, men det är inte farligt. Inte trasiga så att han har fått ont!!!

Utan sådant som händer (kan hända), om en häst tappar en sko eller liknande, då kan det lossna lite bitar av hovväggen... Jag hade på hovfett på hovarna några dagar och då slutade dom att "falla sönder". Men jag tror inte att det är en långvarig "lösning" och skulle vilja ha lite tips från er, något som ni vet har fungerar för er.

Hoppas ni förstod vad jag menade. :laugh: Och att ni kan hjälpa mig.

(Biotin var inte någonting som fungerade! Testat sedan förut)

Bara att fråga om det är någonting ni undrar. Jag antar att jag intefått med ALLT som behövs för att ni kan hjälpa mig...Men, man vet ju aldrig.

Tack på förhand!
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Ge en fjärde del, upp till en halv bakjäst om dagen. När magen mår bra mår päls och hovar bra.
Det varierar när effekten kommer beroende på hur mycket som ska återställas. Även om hästen inte har synliga magproblem så är jag övertygad om att hov/päls problem kommer från magen. Jag ger mina året runt och de har inte längre några problem med vare sig hovar eller päls, inga tappskor (om det inte är djup lera då) eller trasiga hovar längre.

Jag har fått en ömfotad häst att kunna ridas/köras barfota enbart genom att ge bakjäst;)
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Jag ger linfröpellets, ca 2-3 dl per dag, och det är troligen det som har gett glansig fin päls på min häst. Det kostar inte så mycket i min foderbutik. Jag har rekommenderat det till flera andra, och det verkar funka på deras hästar med. Jag ger också kiselgur, det ska vara bra för päls och hovar, men jag är inte helt säker på hur bra det har funkat.
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

b-vitaminer, får hästen tillräckligt med protein? de kan bli fula i pälsen om de får för lite.
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

jag vet inte om det är inbillning men jag har fått för mig att mina hästar har blivit mycket finare i pälsen sedan jag började ge dom olja.
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Tack så jätte mycket för alla svar. :laugh:

Men jag har en fundering bara. Kan man verkligen ge hästar vanlig bakjäst? :o I så fall så vet jag någonting nytt. Har aldrig hört det förr, därför jag undrar!

B-vitamin får han dagligen. ;)

Kollade över foderstaten till honom idag. Ang. proteinet som någon nämnde. Vet inte om jag vågar ge honom så mycket då han tidigare (i två år) ej har fått något kraftfoder över huvud taget. Utan jag började med det då jag räknade ut foderstat åt honom och han tränades mer. Har honom "bara" på foder och fick hem honom i september 2008. Började smått med kraftfodret för att han skulle vänja sig...

Dock är han ju lite ponny, maxad d-ponny, någon cm större till och med...Är orolig för att det kan bli för mycket och så, man har ju hört en del dåliga ting ang. för mycket protein till ponnier...Nu vet jag inte hur väl det stämmer, men i alla fall. Jag vill vara på den säkra sidan. Det betyder dock inte att jag inte vill ge protein till honom, det vore omöjligt och så behöver han det för musklerna och så. ;)

Känner att jag kanske kom lite utanför ämnet och att det blev en del rörigt mitt i alltihpa... :confused: men i alla fall. Hoppas någon förstår, haha. :)
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite tips på foder eller tillskott eller liknande för att få bättre hovar och finare päls.

Jag behöver lite hjälp med bollandet. Ni kanske vet och tänker på saker som jag inte har tänkt på...:rofl:

Hästen jag har är mattare i pälsen på kroppen, lite bättre på ben och huvud (dock är han klippt överallt utom på benen och huvudet). Men det var ett tag sedan han klipptes. Början av november.
Bästa sättet att få finare päls är en välmående häst och en välbalanserad foderstat. Det finns inga genvägar...
När han är klippt kan pälsen bli mattare av det, utan att man kan göra så mkt åt det.
(Biotin var inte någonting som fungerade! Testat sedan förut)
I inlägget nedan skriver du att du bara har haft hästen sen i höstas - det går inte att utvärdera biotinets verkan på så kort tid! Biotin kan förbättra sköra hovar OM det beror på biotinbrist.
Viktigt att komma ihåg är att biotinet inte kan påverka den delen av hoven som är utvuxen utan biotinet påverkar endast det nya hornet som bildas. Därför tar det ungefär ett år innan man får hela svaret på ifall biotinet gör nytta eller inte!

Tack så jätte mycket för alla svar. :laugh:

Men jag har en fundering bara. Kan man verkligen ge hästar vanlig bakjäst? :o I så fall så vet jag någonting nytt. Har aldrig hört det förr, därför jag undrar!

B-vitamin får han dagligen. ;)
Ja, man kan ge bakjäst. Men varför ger du B-vitamin varje dag?
Hästen tillverkar själv alla de B-vitaminer den behöver, det är mikroberna i grovtarmen som gör detta...
Kollade över foderstaten till honom idag. Ang. proteinet som någon nämnde. Vet inte om jag vågar ge honom så mycket då han tidigare (i två år) ej har fått något kraftfoder över huvud taget. Utan jag började med det då jag räknade ut foderstat åt honom och han tränades mer. Har honom "bara" på foder och fick hem honom i september 2008. Började smått med kraftfodret för att han skulle vänja sig...

Dock är han ju lite ponny, maxad d-ponny, någon cm större till och med...Är orolig för att det kan bli för mycket och så, man har ju hört en del dåliga ting ang. för mycket protein till ponnier...Nu vet jag inte hur väl det stämmer, men i alla fall. Jag vill vara på den säkra sidan. Det betyder dock inte att jag inte vill ge protein till honom, det vore omöjligt och så behöver han det för musklerna och så. ;)
Har du en uträknad fodersatt baserad på ett analyserat grovfoder?
I så fall VET du ju ifall hans proteinbehov är täckt...

Angående ponnyer och proteiner så ska alla hästar oavsett storlek ha sitt proteinbehov tillgodosett.
Jag antar att du syftar på fångrisken när du antyder något om ponnyer och proteiner. Och då ska jag genast lugna dig och berätta att forskarna idag är eniga om att det INTE är proteiner som ger fång (utan kolhydrater!). SÅ du kan LUGNT ge ponnyn ifråga tillräckligt mycket proteiner! (kommer merparten av proteinet från grovfodret så kan du dessutom överdosera det utan att det är farligt!)
 
Sv: Foder (tillskott?) för finare päls och bättre hovar

Ang. B-vitaminen så ger jag honom det för att hans pälsfällning/pälsbyte/utväxt ska bli enlkare för honom då han är väldigt öm i hela kroppen när detta sker, ger honom det under höst/vinter/vår. Även vid hårdare träningspass.

Denna texten är lånad av r i d s p o r t o n l i n e ang. Emins B-vitamin;
"Tillfällen då man bör se över sin giva av B-vitaminer är till exempel vid hård träning, tävling eller transporter. Andra lite mer långvariga perioder då behovet av B-vitamintillskott är högre än normalt är vid pälsfällning och pälssättning under vår respektive höst. Under dessa perioder tas mycket av kroppens reserver i bruk som annars skulle finnas till hands under exempelvis träning."

Analys på grovfodret. :) Och precis som du säger så ser man hans behov när man räknar foderstaten! Han får ju det han ska ha. Men han är ändå inte fin i varken päls eller hovar. Kollade igenom foderstaten då hans "träningsprogram" (vanliga träningen alltså) ska höjas och ökas. Gått på lite låg/lugn träning nu. Då hans träningstid och intensitet ökar så kollas foderstaten igenom och han behöver mera protein då, men i nuläget så är den nivån bra. :)

Det här med proteinet och ponnier visste jag inte ens om det stämde, men du klargjorde ju det för mig. Tack ska du ha. :)

Helt klart (många fall kanske jag ska säga) blir pälsen mattare när man klipper den, men den ser liksom livlös ut (haha), nej men det är så svårt att förklara...Han hade liksom ingen direkt lyster i pälsen innan heller.

Jag kanske ska nöja mig med den hjälp jag redan fått?!!

Jag Tackar och bockar för de svar jag redan fått i alla fall. :D
 
Sv: Foder (tillskott?) för finare päls och bättre hovar

Du har inte haft hästen så länge, det är för kort tid för att egentligen kunna utvärdera vad foderstaten gör med din häst och hans totala välbefinnande.

B-vitaminer kan du möjligen ge precis vid pälsfällningen på våren, men i övrigt är det att elda för kråkorna, det är helt enkelt onödigt.
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Alla hästar behöver ju tillräckligt med protein, överskotts protein från grovfoder är inte farligt...
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Jo, klart att alla hästar behöver protein. :laugh: Det är jag väl medveten om, och han får ju protein, just nu "tvingar" jag in honom lusern och han hatar det! (han får inte tillräckligt annars) finns annan tråd om det...
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

Linfrö, olja och kiselgur tycker jag ger bra resultat på både päls och hovar.
 
Sv: Foder (tillskott) för finare päls och bättre hovar

jag ger min häst bakjäst, det har varit en riktig mirakelkur för honom. bra för både päls/mage/hovar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
20
· Visningar
989
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 539
Senast: super
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 538
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 923
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp