foder till 'urinstenskatt'.

C

cerrox

jag undrar just det vad det finns för foder man kan ge till katter för att motverka/lösa urinstenar?

katten min ligger nämligen inlagd på djursjukhuset för detta för andra gången denna veckan. :( jätte jobbigt.

första gången när han kom hem fick jag med hills feline c/d. men han gillade inte det direkt, bara pillade lite i det, även burkmaten. så då undrar jag om det finns några andra märken som har liknande foder som motverkar/löser upp urinstenar fast som är smakligare för katten? jag vet att veterinären sålde royal canin, men hur är det fodret, har dom just något foder mot urinstenar? har även hört att veterinären ska sälja någon foder som heter specific, hur är det, även samma fråga här om dom har just något foder mot urinstenar? tell me. eller finns det några andra märken?

jag vill göra det bästa möjliga för katten min när han kommer hem, han måste ju äta, det är ju endel av behandlingen med dietmaten. jag ska ju givetvis ta upp detta med veterinären, men det blir inte förrens imon & nu sitter jag & funderar ihjäl mej så mycket på detta, vill gärna höra vad ni tycker & era erfarenheter.

Sv: foder till 'urinstenskatt'.

Veterinären brukar tala om vilken typ av kristaller de har hittat i urinen. Det är avgörande för val av foder. Ofta har katter struvitsten och då brukar man ge t.ex. Hills s/d i 6-8 veckor och efter 4-6 veckor lämnar man in ett nytt urinprov för att se om kristallerna är borta. Är de det går man över till ett underhållsfoder t.ex. Hills c/d eller w/d om katten är överviktig. Är de inte borta så fortsätter man med s/d ett par veckor till. Det är viktigt att man bara ger detta foder och inget annat.
Även andra producenter som t.ex. Royal Canin har motsvarande foder.6

jag skrev fel innan det är hills feline s/d vi fick med oss hem förra gången, men den åt han knappt av så då gör det ju ingen nytta ändå! så funderade då på om royal canin, specific eller något annat märke har något foder med samma egenskap fast som är smakligare? någon som vet om det är det? för som sagt som du skrev så är det ju viktigt att man ger det specialfodret, men han måste ju äta det också. annars får jag väl prova mej fram vad han tycker mest om! men då finns det iallafall motsvarande foder i royal canin & specific? iallafall vad som säljs hos veterinären? men jag får se vad veterinären säger imon, hoppas att han får komma hem.

Först måste han äta ett foder som löser de ämnen som annars blir nya kristaller. Finns både Hills och Specific. Sen efter ett par månader kan han gå över på ett underhållsfoder som har lågt mineralinnehåll ffa lågt magnesiumvärde. Min åt Hills W/d eftersom han även hade tendens till övervikt:angel: Men prata med veterinären, de har full koll på detta. Man måste bara tänka på att det är för livet, en urinstenskatt kan egentligen inte äta ens en räka utan risk för återfall.

Det går inte att ge bra råd om foder om vi inte vet vad det rör sig om för kristaller/stenar. Mat som löser upp struvitstenar hjälper inte mot tex. kalciumoxalatstenar.

Det går inte att ge bra råd om foder om vi inte vet vad det rör sig om för kristaller/stenar. Mat som löser upp struvitstenar hjälper inte mot tex. kalciumoxalatstenar.
vi fick ju med oss hills feline s/d innan, så undrar om det finns något smakligare foder som är har samma egenskap!?

har förstått detta att han måste ha det specialfodret hills s/d som löser upp först & sedan underhållsfoder, men undrar om specifics & royal canins med samma egenskap kanske är smakligare? eller om det finns andra märken? vill ju höra vad ni har för erfarenheter. har också förstått att det är väldigt viktigt att man just håller sej till specialmaten resten av kattens liv.

men får se vad veterinären säger imon!!

Min hane gillade alls inte den maten, jag köpte Specific istället. Finns nog ingen katt som INTE gillar Specific...Varför inte ta den, istället för att truga med något som inte smakar bra ?

han är ju fortfarande kvar på djursjukhuset, men nu har han ätit :) , antagligen hills, tror att dom endast använder sej av det, men är inte 100 på det. så ska prata med veterinären imon & hoppas att han får komma hem då också. men jag kanske ska ta med mej specifics foder hem också & prova om han hellre äter det. jag har förstått att det ska vara ganska så smakligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar