Foder till unghäst

Center

Trådstartare
Tänkte bara höra efter om en unghäst, säg modell liten häst 1-3år, klarar sig på enbart hö/hösilage -fri tillgång, och mineralsten, på lösdrift, utan att behöva nåt komplement av annat foder? Förutsatt att höet är av bra kvalitet.
Undrar då alltså mest om det är något som unghästen behöver i mineral-vitamin väg, för tillväxtens skull, som den inte kan få från hö/hösilage och mineralsten.

Sv: Foder till unghäst

Har du tillräckligt och rätt balans av vitaminer, kalcium, fosfor, natrium och magnesium samt spårelementen järn, jod, selen, mangan, koppar, kobolt och zink i hö/hösilaget behöver du inte ge något extra. En förutsättning är då att hö/hösilaget är analyserat så att du vet vilka värden du har.

Sv: Foder till unghäst

Unghästar upp till 18mån har ett extra behov av framförallt protein (från 3mån ålder en kvot på 13, 6mån 9.5 , 12mån 7.0 och 18mån 6.5) . Så höet ska ha en hög Mj/smbrp kvot i första hand.

Vad gäller mineralerna är behovet något större/annorlunda också.
3-6mån:
Kalcium 0.60 g /MJ
Fosfor 0.35 g/MJ
Magnesium 0.10 g/MJ

7-12mån:
0.50
0.30
0.10

3-36mån:
0.40
0.25
0.10

Selenbehovet är 0.2 mg /100kg kroppsvikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama