Foder till unghäst?

C

cafu

Vad ger ni era föl/unghästar?

Min nordsvensk på 8 mån får hösilage 4 ggr/dag, kanske 6-8 kg? Egentligen skulle hon kanske ha fri tillgång men det vet jag inte hur jag ska lösa då hon går ute på dagarna med en vuxen häst som då skulle äta upp alltihop. Hon får så mycket hon vill inne i boxen i alla fall. Jag har inte gjort någon analys på grovfodret än men ska göra detta inom kort.

Havre fick hon först krossad men det verkar som att den snabbt tappade i aptitlighet för den ratade hon efter ett tag. Nu får hon hel havre i stället vilket går ner betydligt lättare. Risken är väl bara att inte all näring tas upp?

Därutöver får hon enbart (icke-vitaminiserat) mineraltillskott.

Det jag funderar på är om hon behöver vitamintillskott, det kollar man tydligen inte i analysen av grovfodret (är tydligen extremt dyrt i alla fall) så jag har ingen aning om hon får i sig tillräckligt. Jag vill ju inte ge det i överdos om det är nu tillräckligt i det övriga fodret?
 
Sv: Foder till unghäst?

Har hon fina tänder och tuggar helhavren ordentligt så ska näringen tas upp bra.
 
Sv: Foder till unghäst?

Vissa vitaminer brukar man få ge som tillskott när man ger ensilage.
 
Sv: Foder till unghäst?

Frågan är vilka vitaminer och i vilka mängder?
 
Sv: Foder till unghäst?

Kan du inte ge henne fri tillgång på ett mineralfoder som även innehåller vitaminer?
Har bara koll på Kraffts mineraler men dessa innehåller vitaminer också. Min ettåring (7 mån, varmblodstravare) får utöver fritt på hö även groov, havre+ lusern, Krafft miner blå och jag är rätt säker på att hon får i sig dagsbehovet av vitaminer bara genom fodret...

MVH Eem
 
Sv: Foder till unghäst?

Om du ger hösilage som innehåller 60% torrsubstans, så ska du ge minst 1,8 kg för varje 100 kilo häst (detta motsvarar då 1 kg ts).

När man krossar havre utsätts vitaminerna för oxidering, dvs de försvinner. Vitamin E är speciellt utsatt, eftersom detta vitaminet specifika funktion är att skydda andra omättade fettsyror. Så det är ju bättre att du ger helhavre istället. Och så länge hästen inte har problem med dåliga tänder eller nedsatt magfunktion så är det här alternativet att föredra mot krossad foder.

Det stämmer att vitaminanalyser är snordyrt. Nu har du ju en unghäst, så det kanske inte är helt fel så här i senvintertid att ge lite tillskott av vitaminer. Men sen om du låter den gå på bete i sommar, så behöver du inte ge den några vitamintillskott under sommaren och kan vänta med att ge tillskott igen tills fram på senvintern.

Jag skulle inte råda dig att ge fri tillgång på mineraler. Vissa av dessa krävs bara i väldigt små mängder och kan lätt bli toxiska i för stora doser.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp