Foder till travhäst i träning.

J

Jalapaleno

Vill veta ungefär vad ni ger era travhästar i träning för kraftfoder. Alltså, mängd per fodringstillfälle, hur många fodringstillfällen, och sort.

Min häst, har tyvärr bytt foder ganska ofta, vilket jag vill ha ett slut på nu, då det blir mkt omställningar, vilket inte är bra.

Min tanke är: 3 kg kraft sport och 2 kg havre/ dag, är de helt tokigt, eller kan det fungere?

uppdelat på 5 fodringstillfällen under vintern och 3 fodringstillfällen under sommaren, då utevisstelsen blir längre.
Vår/vinter/höst.
M. 05:00 1 kg havre.
M. 08:00 1 kg krafftsport + salt och betfor.

E.m. 16:00 1 kg krafftsport + betfor och tillskott. ( tex. salt, e-vit.)

K. 20:00 1 Kg krafft sport + salt och betfor.
K. 22:00 1 kg havre.

Sommar.
M. 08:00 1 kg Krafftsport, 1 kg havre + slat och betfor.

Lunch. 12:00 1 kg kraftsport + betfor och ev tillskott.

E.M. 16:00 1 kg kraftsport, 1 kg havre + salt och betfor.

Tror ni detta är helt galet? Alla synpunkter tas tacksamt emot.:bow:

Sv: Foder till travhäst i träning.

Det beror på vilket värde du har på höet och hur mycket hö hästen får samt om den vuxit färdigt eller ej.

4-åringen till exempel får:

Morgon: 1 kg havre, 0,5 L blöt betfor + tillskott

EM: 0,5 kg havre

Kväll: 1 kg havre, 0,5 kg lusern, 0,5 L blöt betfor + tillskott

Ca 4-5 kg hö vid varje tillfälle + var han pillar i sig av gräset i hagen och det håller han bra hull på (åt det runda hållet). Han går jobb 1-2 ggr i veckan men är inte riktigt i tävlingsform ännu. (Kanske om några månader)

2-åringen och 3-åringen har jag fått ge proteintillskott för att de inte ska falla ur.

Jag skulle prova att ge ett koncentratfoder istället för Sport som är ett färdigfoder, då behöver du inte lägga till några extra mineraler, blir nog billigare. Ex på koncentrat är Krafft Pluss Blåröd, Edel Topp, Hippo Top m fl.

6:åringen tävlar äter:
morron: 2kg havre
1/2 kg müsli activ
1/4 betfor (torr mängd)
1/4 lucern (torr mängd)

kväll: 2,5 kg havre
1/2 kg müsli activ
1/4 betfor (torr mängd)
1/4 lucern (torr mängd)

3:åringen

morron
1kg havre
1/2 kg müsli activ
1/4 betfor (torr mängd)
1/4 lucern (torr mängd)

kväll:
1,5kg havre
1/2 kg müsli activ
1/4 betfor (torr mängd)
1/4 lucern (torr mängd)

hö har dom fri tillgång på i hagen och till kvällen kanske 3-4 kg.

*kl*

Vad som passar din häst beror ju helt på hur grovfodret ser ut (vilka värden det har alltså), om hästen växer osv. Även om du ger ett färdigfoder så kan du behöva komplettera med mineraler, allt beroende på vilka värden höet har.

Min pålla:
Vbl sto, starthäst 6 år.

Morgon:
1 kg havre

Lunch:
0,5 kg havre

Middag:
0,5 kg havre
0,5 kg betfor
1 dl olja
mineraler
foderkalk

Kväll: 1 kg havre

Hon har fri tillgång på hö dygnet runt, petar i sig runt 12 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 707
Senast: axel
·
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 675
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: smultronfot
·
V
Hoppning Snor tråd från dressyr och fälttävlan... Vad ger ni era hästar för foder, hur stora är de och vilka klasser går de? Är det skillnad...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: diartistakasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025