Foder till tävlandes 6åring.

C

cathie

Hej,

Har en pigg och busig 6åring som jag rider dagligen, och tränar hoppning/dressyr för tränare minst 1 gång i veckan, Vi tävlar även hoppning cirka 2 ggr i månaden under tävlingssäsongen.

Han får nu cirka 10 kg silage, och 1½kg korn, men skulle vilja ha något extra foder att komplettera med. Har funderar lite på någon form av müsli eller liknande och undrar om ni har nån erfarenhet av någon bra variant till en pigg med inte alltför muskelstor häst?
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Build up från Dodson & horrell är super.:love:
bygger lättare muskler & är bra för heta hästar.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Build up från Dodson & horrell är super.:love:
bygger lättare muskler & är bra för heta hästar.

Låter ju väldigt bra :D Men var får man tag i detta? Efter en snabb sökning verkade det endast finnas i skåne, och jag bor i Stockholm :)
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Ojdå, hade jag ingen aning om.
Bor själv i skåne & här finns det över allt.


Har du kollat något från Kraft eller Hippo?
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Ojdå, hade jag ingen aning om.
Bor själv i skåne & här finns det över allt.


Har du kollat något från Kraft eller Hippo?

Jo, det finns nog i stockholm, sökte lite mer och finns till och med på rätt sida av stan :) Man kanske ska köpa en säck och se hur det fungerar :)
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Han kan inte äta havre då han har tillräckligt med energi utan havre.

Har du testat att bara ge vanlig havre eller förutsätter du bara att det inte fungerar för att han är en piggelin? Är många hästar som inte påverkas temperamentsmässigt mer av havren än andra foder.

För att veta vad skulle behöva ge så behöver du göra en foderstats beräkning, att bara lägga till ytterligare ett foder, kan bli bra men är ett rent lotteri när du inte vet vad det är som behövs...

Men eftersom du säger att han är muskelfattig, så är chansen relativt stor att det är protein du behöver lägga till, och då hade jag testat att antingen ge lucern, då han inte får jätte mycket grovfoder eller soja.

/Camilla
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Måste du komplettera då ? Tillgodoses inte hans behov via grovfodret ? Bara för man tränar tävlar några ggr/mån behöver man inte ge tillskott. Grovfoder av bra värden räcker alldeles tillräckligt.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Hej,


Han får nu cirka 10 kg silage, och 1½kg korn, men skulle vilja ha något extra foder att komplettera med.

Vad är det du vill ändra på? Är det mer protein?
Eller tycker du bara att foderstaten är tråkig o vill lägga på något roligare foder?
// Linda
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Vad är det du vill ändra på? Är det mer protein?
Eller tycker du bara att foderstaten är tråkig o vill lägga på något roligare foder?
// Linda

Mer protein, då jag försöker muskla upp honom lite.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Har du testat att bara ge vanlig havre eller förutsätter du bara att det inte fungerar för att han är en piggelin? Är många hästar som inte påverkas temperamentsmässigt mer av havren än andra foder.

För att veta vad skulle behöva ge så behöver du göra en foderstats beräkning, att bara lägga till ytterligare ett foder, kan bli bra men är ett rent lotteri när du inte vet vad det är som behövs...

Men eftersom du säger att han är muskelfattig, så är chansen relativt stor att det är protein du behöver lägga till, och då hade jag testat att antingen ge lucern, då han inte får jätte mycket grovfoder eller soja.

/Camilla

Han fick havre i början, men det fungerade inte alls, utan böt då till korn som fungerade bättre.
Och ja, det är någonting sådant jag letar efter.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Jag tycker absolut att du ska prova det.

Gav också min häst Korn & hösilage innan, men tyckte inte det hände så mkt muskelmässigt på överlinjen.

Korn sätter sig oftast bara runt magen.

Jag har en 5åring. Han får 11 kg hösilage, 0,5 L betfor.
1,5 L bulid up & 1,5 L hippos harmony.
Gav bara build up innan & det funkade super men blir tyvärr lite väl dyrt.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Jag har en 7-åring som går fälttävlan på medelnivå. Tävlar aktivt under säsongen.

Han får hö (så mycket han orkar), några liter lucern (hackat strå), 2 liter vetekli samt mineraler.

That´s it. Han behöver varken mer eller mindre och då är det egentligen inte ens några direkta kraftfoder. Müsli tycker jag är ett foder som ofta verkar ges för att människan vill ge hästarna "något godare" än tråkiga korn och pellets. Men det är bara erfarenheten jag har fått.
 
Sv: Foder till tävlandes 6åring.

Hur stor är hästen? Vad är ts halten på silaget?

Är det bara jag som reagerar på att det låter som att h*n får väldigt lite grovfoder?
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 037
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 298
Senast: Krumben
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 225
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp