Foder till skritthäst?

B

Blobas

Min häst ska nu enbart skrittas i 1 månad framöver pga av en skada.
Hon fick innan bara havre och betfor vitlök olja och mineraler hösilage och klarade sig bra på det.
Men nu slår det slint i skallen på henne med havren även om jag nu bara ger 0,5 kilo om dagen.

Tänkte på betfor och luzern och så klart hösilgare men det får hon nonstopp av har ute i hagen och får 4 kilo vid intag och 6 på kvällen så där går det inge nöd på henne.

Hon skulle nog klara sig på bara hösilaget men nu sitter det i psyket att hon vill ha kraftfodret med. Slänger man bara åt henne hö blir hon helt knäckt och springer runt i boxen och gnäggar TILLS hon får kraftfoder :)
Så nått måste jag ge bara för givandes skull och tänkte då som sagt på betfor och luzern.
Vad tror ni om detta??
 
Ge en NÄVE havre per fodring då? Eller blir hon "tossig" av det med?

Vad har du för analys på hösilaget? Om hon klarar sig på bara hösilage så kan du ju bara ge henne en näve av valfritt kraftfoder, bara så det blir lite "skrammel" i krubban. Eller ge morötter, äpplen, knäckebröd elelr vad som helst. Brukar räcka om det finns något som skramlar i krubban, mängden brukar inte vara så kinkig..
 
Ne inge havre hon blir tossig endå :crazy:
Har ingen analys på hösilaget men verkar vara kalas eftersom hon är i väldigt fin hull.
Hon som annsrs har väldigt svårt att hålla hull :crazy:
Ja nu får hon enbart betfor sen sitter jag och klipper i lite hösilage i det så det fylls ut lite iaf :)
Min specialare la FiberGi :idea:
 
Testa att ge morötter i krubban??
Både betfor och lusern är ganska energirikt (även kalkrikt) jämfört med morötterna.
 
Men kallt är ju bara bra om en gammal häst får kalk är ju bra för skelettet!
Vad jag förstått så är ju bara luzern hö rodde det var det minsta energiinnehållet av de amn akn välja.Tycker det sak uppfinnas ett foder med typ noll energi=)
 
Kalk, dvs kalcium (Ca), är bra, ja, men det skall vara i rätt mängd i förhållande till allt annat, i synnerhet fosfor (P). Ca/P-kvoten (dvs mängden kalcium dividerat med mängden fosfor) bör ligga mellan 1,2 och 1,8. Avvikelser från detta, BÅDE uppåt och neråt, kan ge skelettproblem p.g.a. att hästens kropp då får svårare att ta upp dessa mineraler.

För att kunna ta upp Ca ordentligt, behöver kroppen också tillräckligt med D-vitamin (vilket den dels får genom fodret och dels genom att det bildas i huden vid solbestrålning).

Beträffande foder till vilande/skrittande häst, så vilar min häst just nu (halt - skall till klinik på onsdag), och han äter ENBART (analyserat) hösilage, vilket gott och väl räcker för att täcka hans underhållsbehov.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 389
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 343
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 621
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp