Foder till seg polle.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Hoppelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 253
H

Hoppelit

Vad ska man ge en polle som är seg? Jag har en ponny som det inte är så mycket go i. Hon är faktist ganska seg och tråkig. Hon får havre, respons och betfor. Responsen hjälpte lite. Vad kan man mer ge?

Sv: Foder till seg polle.

Jag skulle absolut inte råda att ge en ponny havre! Ge hellre havrekross isf eller kornkross. Fortsätt med betfor och kanske tillsätta lite energitillskott. Glöm inte mineraler och vitaminer!

Man kan säkert göra det men skulle inte ge råd till att ge det, då jag har hört att fångrisken höjs reällt om man ger dem proteinriktfoder.

Min förra ponny var extremt seg , jag provade allt tillslut kom ajg på kombinationen ,matolja,havre,sport,betfor :) hon var som en bomb :D:DD:D:D skitskoj!

I mitt förra stall åt hela 24 ponnyer, stora som små, havre. Ingen av dem hade fång.

Hm... Intressant.
Jag har varit med om ca 100-150 ponnyer som gått på havre, betfor och hö utan problem.

Du kan ju alltid testa att stalla upp den på natten (om den ff går ute dygnet runt), det borde hjälpa lite.

En del kan ändra sig med annan ridning. Andra med ändrad foderstat.

Man får prova sig fram helt enkelt.

Du skriver vilka sorters foder hästen får men inget om mängderna, och värdena på grovfodret? Hur stor är ponnyn, hur mycket grovfoder och kraftfoder?

Men varför skulle man då kunna ge havrekross eller kornkross? Det är ju samma sak fast krossat. Kornkross är för övrigt mer stärkelserikt än vad havre är. Protein har man för övrigt för ganska många år sedan gått ifrån att det skulle ha något samband med fång.

Hur mycket matolja hade du? Jag ska testa din kombination och se om det blir någon förendring.

Vilken tråkig sida! Det första alla gör är påhopp istället för att svara/diskutera trådutläggarens fråga. Känner ju inte sig särskillt välkommen här kan jag ju inte påstå. Men istället för att säga att någon annan ha fel berätta gärna hur det är då istället. Väldigt omoget att bara hoppa på folk!
(Ber så hemskt mycket hoppelit om jag hade fel om havre jag skrev vad jag trodde och vad jag har hört, men enligt alla hade jag väldigt fel! Hoppas du hittar något annat bra svar! Kram på dig.)

Vilken tråkig sida! Det första alla gör är påhopp istället för att svara/diskutera trådutläggarens fråga. Känner ju inte sig särskillt välkommen här kan jag ju inte påstå. Men istället för att säga att någon annan ha fel berätta gärna hur det är då istället. Väldigt omoget att bara hoppa på folk!
(Ber så hemskt mycket hoppelit om jag hade fel om havre jag skrev vad jag trodde och vad jag har hört, men enligt alla hade jag väldigt fel! Hoppas du hittar något annat bra svar! Kram på dig.)

Nu tycker jag att du är lite tramsig. Bara för att några rättar de felaktiga påståenden som du kommer med så behöver du inte anklaga dem för påhopp! Men det är knappast ngn mening att ge råd på ett forum om de är helt felaktiga.

Till ts
Det beror lite på hur ponnyn ser ut. De flesta som frågar samma fråga som du har gjort tycks ha feta ponnyer. En sådan blir inte piggare av kraftfoder utan måste bantas.

Nu tycker jag att du är lite tramsig. Bara för att några rättar de felaktiga påståenden som du kommer med så behöver du inte anklaga dem för påhopp! Men det är knappast ngn mening att ge råd på ett forum om de är helt felaktiga.

Till ts
Det beror lite på hur ponnyn ser ut. De flesta som frågar samma fråga som du har gjort tycks ha feta ponnyer. En sådan blir inte piggare av kraftfoder utan måste bantas.

Hej!
Min ponny är inte fet, hon är i lagom hull och har muskler. Så hon behöver kanske lite bättre kondis och bra energifoder. Hon är en ganska energikrävande ponny =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
800
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: tanten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka