Foder till pigg häst

feel

Trådstartare
Tips på foder till pigg häst?

Äter nu 1,5 kg havre vilket verkar vara för mycket då han är väldigt stökig. Kan inte dra ned kraftfodret så mycket då han går hårt, vad kan man ge istället för havre?

Sv: Foder till pigg häst

Om han är för pigg har han överskottsenergi. Dra ner på energin, du behöver inte ge kraftfoder om ditt grovfoder är tillräckligt bra.

Fallre hästen ur om du tar bort havren?

Kraftfoder ger man för att komplettera brister i grovfodret, så beroende på grovfodrets värden kanske du kan ge något kg hö till och något proteinfoder istället, eller skippa kraftfodret helt?

Nyss varit o provridit en häst ( som vi ska äv. ska köpa ) han har mycket motor och får hippo cool som inte innehåller något havre alls och som är framställt för heta hästar, fungerar bra på honom då han annars får hjärnspöken.

Hippo cool funkar bra till mitt sto också. Beroende på vad du ger för grovfoder får du se efter om eller vad som behövs. Det finns en massa havrefria färdigfoder som borde passa bra istället för havren. Prova ett sånt.

Dynavena - ett muslifoder fungerar mkt bra till vår heta häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka