Foder till pensionär

T

Tosa

Jag har problem med hur jag ska fodra min pensionär. Hon är en kbl.travare på 19 år och pensionär sedan i februari pga senskada. Jag är ute och skrittar på henne 2-3 dagar i veckan + tar promenader och tömkör ute i skogen (för att få omväxling på promenaderna :smirk: ). Hon behöver alltså bara foder för underhåll. Veterinären har sagt att hon hellre ska vara lite smal än för tjock, då det belastar benet mer och att nordisar praktiskt taget kan leva på bara hö.

Nu till saken: Hon är lite rund om magen (som hon alltid varit), men nu börjar det verkligen att synas att alla muskler försvinner och hon är insjunken vid virvlarna. Jag ger henne 7 kg hö + 5 dl Fibergi Låg om dagen. Ger jag mer hö, så blir hon tjock. Kan jag ge henne något annat, så hon inte är så insjunken? Skulle jag kunna ge henne lite halm också eller ska jag ge mer Fibergi? Jag blir tokig på detta med foderstaten, så jag vill gärna ha hjälp av er kunniga.
Hon väger runt 590 kg. Här är höanalysen:
Smb rp 39 g, MJ 7.9, Ca 2.4 g, P 2.0 g, Mg 1.0 g, K 14.1 g :bow:
 
Sv: Foder till pensionär

*ingen*

Skulle det kunna vara proteinbrist? Ska jag isf ge henne mer Fibergi? Vill inte köpa en massa olika foder i onödan.
 
Sv: Foder till pensionär

Det skulle kunna vara proteinbrist , med det foder du ger idag hamnar kvoten på 5, vilket är lite för lågt.
Hur mkt väger hästen? Tycker det låter som hon får lite lite grovfoder.

Jag hade lagt på 1,5 kg lusernHACK (längre ättid än pelletsen) och vänta och se. Du ska inte öka fibergin eftersom det är mera protein som behövs, och fibergin är inte särskilt proteinrik.

Med 1,5 kg lusern i foderstaten får hästen i sig drygt 70 mj, vilket är lite lite över underhållsbehovet för en häst som väger 600kg.
Blir hästen för tjock på detta skulle jag ta bort fibergin, bättre och snällare att behålla grovfodret.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till pensionär

Tack för tipset. :bow: Jag ska rådfråga en annan veterinär också.
Jag gav henne 8 kg hö i somras (det finns knappt nå gräs i hagen), men då blev hon lite rund. Därför minskade jag till 7 kg hö, som är minimi givan. Jag tänkte öka på höt när gräset försvinner helt. Ev. ge lite halm också, så hon har nått att pilla med.:smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp