Foder till övergödd fjordvalack???

S

sockerloppan

Ev kommer jag äntligen få köpa min fd. medryttarhäst! Kruxet e att han är överviktig så det skriker om det. När jag red honom fick han 1kg krossad korn/dag och ca8kg Horse Hage/dag.
Jag har frågat förut om det skulle räcka att ge honom rotfrukter och sen bara stråfoder- det tyckte en del att jag skulle kunna göra iom att fjordingar(oftast) har så lätt att lägga hull.
Frågan är nu- HUR bantar ja honom bäst??? Vet ju att ja måste motionera honom mkt men finns det något speciellt jag kan göra med fodret som kan hjälpa till??? //mvh...
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Jag/vi säger som vi har sagt till alla som frågar om foderstater. Kom med analysvärdet på hö/hösilaget så kan vi hjälpa dig. Är grovfodret bra med bra värden med en kvot på över 6-6,5 så räcker det nog med det. Men i år blev ju inte grovfodret så bra med så höga värden. Sedan beror det på hur mycket du rider osv...Om du fortsätter med Horse Hage så har du väl analysen redan? Det får man väl när man köper det?
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Såg att ni har en fjording! Hur mkt och VAD ger ni henne/honom???
Jag äger inte denna fjording nu så jag vet alltså inte vad Horse Hageb ligger på! Frågan var om man kan ta bort kraftfodret och ersätta det mer morötter,potatis etc???//mvh...
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Hej
Du måste ge hästen vitaminer och mineraler. För det räcker inte med att ge morötter och dylikt. Ge det som godis i stället. Det finns många bra sorters mineraler som är bra att blanda med lite betfor. Ge sedan kanske lite havre för att ge hästen lite extra energi nu när du ska rida honom mer för att få ner honom i vikt. Jag tycker alger är ett bra mineral och vitamin foder plus att det har många andra bra egenskaper. Vill du hellre ge hästen pellets som innehåller alla vitaminer och mineraler så finns det olika sorter för hästar som lätt tar sig i hull är övergödda. Dodson och horell och jag tror även att hippo har någon form med. Men det jag kan rekomendera är att hö och vitaminer ihop med lite havre beroende hur mycket du rider. Räcker gott och väl.
Mvh Yrbin
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Vad du kan ge din häst beror, som redan påpekats, på innehållet i grovfodret. Har du analyserat grovfoder? Om inte, kan du tänka dig att göra en analys? Det är lättare att komma med råd då.

Och, ja, förutsatt att du har en bra balans i grovfodret går det att ta bort kraftfodret helt.
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Om jag var du skulle jag ge fjordingen en del hö en del halm. Hö, halm och ensilage är ju grovfoder. Sen rida ofta, mycket i skogen, och ge lite kraftfoder och en del morötter.
Tjocka hästar behöver inte så mycket kraftfoder eftersom man tar det lugnt med dom och då behöver de inte lika mycket kraftfoder som en häst i normal träning behöver.
8 kg hö tycker jag är på tok för mycket för en fjording. En fjording klarar sig på 6 kg hö, mitt halvblod på 172 cm äter 9 kg hö och honom rider jag väldigt mycket på och han får 1,5 kg havre och 1,5 kg korn eftersom han inte tål den vanliga kraften ifrån bolaget Krafft. han får även vitlök och havsalger.
Så ungefär 6 kg hö+halm blandat och kraftfoder efter träning. senare kan du ju ge honom 6 kg rent hö.
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

8 kilo HH är löjligt mycket till en överviktig häst av den storleken, oavsett ras. Och sen kan jag säga att fjordingar och korn är lika med problem! I nästan alla lägen. Korn är bra till hästar i lägre hull som behöver gå upp i vikt eller hållas ifrån att gå ner i vikt. Dessutom verkar korn oftast lite "sövande" på fjordingar, fråga mig inte varför. Så om jag var du hade jag slopat kornet direkt och istället gett havre och betfor (bara några få deciliter i början), och ökat det i och med den ökande träningen. Om du ska fortsätta fodra med samma HH som han får nu kan det vara bra att sänka den dagsgivan med ett par kilo. HorseHage ska ha en analysuppgift till hands om jag minns rätt, det enda du behöver göra är att kontakta dem och ge dem exakta pallnummer (fås vid leveransen) så kan de sedan ge dig analysen. Eller så skickar du in hösilage till AnalyCen och får en egen analys.

Angående träningen skulle jag säga att du borde skritta honom mycket i friskt tempo (inget sölande! ;) ) och trava ett par minuter i taget (också utan söl). I början räcker det med ca 30 min skritt med ett eller två inslag av trav, kanske en eller två minuter i stöten. Öka successivt under en längre period, öka antalet minuter i trav och variera terrängen. Gärna mycket upp- och nerförsbackar, utan att det blir renodlad klättring, för om han är så fet som du säger så ska han inte klättra så mycket nu. Det sliter otroligt mycket på benen att hoppa, galoppera, klättra och röra sig mycket på väldigt porösa underlag m.m. och en överviktig individ har oftast inte styrkan i senor och ligament för att klara det. Låt honom jobba upp en grundkondis först och börja med lite mer fartfylld ridning om en månad eller två, men överdriv inte då heller, för bantning tar tid. Som sagt, skritta mycket och länge, öka successivt och lägg in trav. Det är bättre att han kommer hem till stallet efter en ridtur med vaken blick och mycket energi kvar, än att du kör slut på honom för att skynda på bantningen. Det är lätt hänt att han skadar sig om han rids för hårt när han är överviktig.

Detta blev långt, skulle kunna bli ännu längre - skicka gärna ett PM om du vill ha en mer utförlig förklaring på träningen! :)
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Ja, jag har en fjording bl a. :)
Men för den skull kan jag inte tala om vad jag ger min fjording. Eftersom du inte har samma hö/hösilage som jag har. När du skriver ut analysen så kan vi tala om för dig hur mycket och av vad du ska ge. Men potatis har jag aldrig gett mina hästar. Vet inte varför dom skulle äta det eg. Jag vet att en del ger potatis men det är mycket stärkelse i det och det ger oftast gallor på min fjording. Hon tål inte ens korn utan att få gallor. Det räcker att ge henne ca 2 dl per dag och hon får gallor.
Jag skulle jättegärna hjälpa dig men det går inte att svara på hur mycket du ska ge din häst, tyvärr.
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Tack så jättemkt för era svar- förstår att ni måste ha värdet innan man kan säga hur mkt han behöver! Eftersom jag inte har honom ÄN så vet jag ju inte värdet-däremot kan jag iofs fråga stallet där jag ska stå vad värdet e och va de har för grovfoder!!!

Han fick havre förut och blev väldigt arg av det- enligt ägaren berodde det på det- jag hade ridit honom ca 1år då och jag tror det var fler saker som spelade in iom att han blev lynnig!!! Men man får väl prova sig fram- men han var/är pigg att rida så att ge havre för att få upp xtra ebergi behövs eg inte! Iofs vet ja inte hur piggelin han e nu! Tack så jätte mkt för era svar- ska kolla värdet!!!//mvh...
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Varning för alger! Man ska absolut inte ge alger till hästar, i det finns nämligen jod som kan ge hästarna struma. Människor som får struma behandlas med jod och därför har det skett missförstånd i hästvärlden.
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

Min fjordvalack har och har övervikt, närmre 100 kg som skulle bort.
Detta gick bra med hjälp av en analys på grovfodret och en väl uträknad foderstat och lagom motion. Just nu får min fjording ca 5 kg hö, ca 2.5 kg halm, 0.1kg betfor och e-vitamin. Halmen är enbart för att hans tuggbehov ska tillfredställas, vårat hö hade riktiga dundervärden så han skulle inte äta så mkt av höet och därmed skulle han bara få nåt kg/utfodringstillfälle som han då hade ätit upp på väldigt kort tid.
För ca ett år sedan vägdes han på klinik, 550kg. Vet ansåg att han skulle ner till 450kg. Detta var precis efter sommarbetet, jag hade nyss köpt hästen och han hade noll kondition. Med tiden ramlade kilona av att han satte fina muskler, det var absolut ingen fet fjording! Nu efter sommaren har han lagt på sig lite extra, vi ger honom mat efter foderstaten ovan och han har redan börjat bli väldigt fin i kroppen.

Hans förra ägare sa att han skulle inte få mer än 5 kg hö/dygn, 1 kg havre och 1 kg betfor....kan ju säga att han var rejält överviktig när han kom hit.

Se till och få en analys på ditt grovfoder så finns det kunnigt folk som säkert hjälper dig!

Tittade nyss ut i hagen på min FINA fjording som absolut inte är fet och överviktig! Har fått beröm att han är i så fint hull jämfört med andra fjordingar häromkring!
 
Sv: Foder till övergödd fjordvalack???

"8 kg hö tycker jag är på tok för mycket för en fjording. En fjording klarar sig på 6 kg hö"

Var har du fått detta i från? Har du nån grund för det du skrivit?
Min fjording fick förra vintern 8 kg hö/dygn och han var absolut inte tjock av detta. Vi fick foderstaten uträknad efter vår analys.

"En fjording klarar sig på te x 5 kg"....detta är något som jag hört i många år och är verkligen inte sant. Det beror ju på grovfodret och hur mkt hästen väger, rids osv.
Min fjording har visst lätt att lägga på sig, men han håller sig väldigt fin med hjälp av en uträknad foderstat. Sen om han får 5 kg eller 8 kg eller något annat beror självklart på analysvärdena.
Nu är jag långt i från nån expert på området, men även jag fattar att man inte kan säga att 6 kg hö gäller för alla fjordingar och att 8 kg är mkt för just fjordingen.
När min häst "bantades" åt han 8 kg och gick ner i vikt alldeles lagom mkt.
 

Liknande trådar

N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 006
Senast: aprilia
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp