Foder till ny islandshäst

foxyfire

Trådstartare
Till hösten ska jag förhoppningsvis få hem ett islandssto, 15 år och nätt på sina 140 cm. Hon skulle stå på lösdrift med en annan häst (kanske att det blir två...:idea:). Jag skulle rida (lättare ridning) några gånger i veckan, promenera henne så gott som varje dag då hon har små problem med haserna (kommer verkligen inte på vad det heter nu:o). Så frågan är vad hon behöver i foder...

Till en sån här häst som ska användas till lättare ridning, måste man ge något utöver hö/hösilage/ensilage? Bra mineraler ska hon få, men typ havre och sånt, är det nödvändigt?? Hon skulle ju ha fri tillgång på grovfodret, och om jag skulle känna att jag vill lägga till kraftfoder, gör jag ju det. Men såhär i början när jag vill låta henne vänja sig hos oss etc. behöver hon mer än grovfodret?:confused:

Sv: Foder till ny islandshäst

Om hästen behöver något förutom grovfoder beror på vad det är för näringsvärde i det.

Förmodligen har hästen spatt.

Om hästen behöver något förutom grovfoder beror på vad det är för näringsvärde i det.

Förmodligen har hästen spatt.

Ja, spatt var det. Hon lider dock inte av det, tack och lov.

Så det är så att om grovfodret är bra näringsmässigt behöver jag inte ge henne massa annat?

Nej och kanske inte en massa av höt heller om hon bara går lättare ridning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka