Foder till nervös ponny?

N

Nokke

Vad skulle ni rekommendera för foder till en verkligt nervös ponny? Har bra hö och den får inget kraftfoder. Har haft fång så det måste man tänka på också.

Sv: Foder till nervös ponny?

Jag hade inte gett annat än ett bra hö.
Fånghästar ska inte äta spannmål, antar att det är det du menar med kraftfoder. Om den får i sig tillräckligt med proteiner genom grovfodret så behövs det inte mer.

Magnesium har visat sig ha effekt på nervösa/lättskrämda hästar. Kan vara ett tips att försöka läsapå lite mer om och ev ge.

Annars så känns det väl som att ett bra hö som hästen kan äta många timmar av skulle vara det bästa.

Senast ändrad:

Nervös hur då ? Den kanske är stressad ? Vad äter den ? Alltså, HUR mycket grovfoder totalt får den ?

Vad skulle ni rekommendera för foder till en verkligt nervös ponny? Har bra hö och den får inget kraftfoder. Har haft fång så det måste man tänka på också.

Har ni analys på höet så ni vet att mineralerna är i balans? Om höet är bra så behövs inget annat foder.

Sen är det kanske inte fodret man sak kolla över i första hand om hästen är nervös, utan det är omgivningen.
Visst kan fri tillgång på grovfoder och div. lugnande medel hjälpa till viss del, men om hästen är konstant nervös så bör man fundera på att byta stall, hage eller rutiner.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025