Foder till min nya häst

Landfeeholiday

Trådstartare
hej, jag har precis tagit över en fd travare som jag ska ta hand om några månader. Hon är inte ordentligt riden på ett tag då ägaren är gravid så hon har tappat mycket muskler och är ganska så smal. Förut när hon blev mer riden har dom tydligen provat massa olika foder men hon har "flippat ut" av det mesta.. Då hon är en ganska het o stimmig häst i sig själv.
ägaren rekommenderade att hon skulle ha 9 kg hö om dagen samt "krafft för heta hästar" samt mineraler. Är det något mer hon borde få? Jag kommer rida 5-6 ggr i veckan, mycket ut men också träna en del, dvs varken jättehårt eller tvärtom.
Och vilken krafft är rätt? Kollade runt på hemsidan men blev inte klok på det :cautious::)
/ Emma
 
Jag är inget fan utav märket Krafft.
Är det bara muskler hon tappat eller är det även hullet?
Börja med att ge mer grovfoder och morötter+ mineraler som krubbskrammel?
Om den behöver kraftfoder sedan finns det tex "havrefria" alternativ som är bättre än Krafft.
Du kan också ge lite lusern (kolla värdet på ditt hö så du inte ger för mkt protein) + olja om hon ska upp i vikt.
 
Börja med att analysera det hö som du kommer att ge hästen, för att se om det alls behöver tillsättas något. De allra flesta hobbyhästar klarar sig på bara grovfoder om det har balanserade värden. :)
 
Du behöver ju en analys på höet får att kunna räkna ut en bra foderstat, går det att fixa tror du?
Men rent allmänt tycker jag att 9 kg hö låter ganska lite om den nu är smal. Den kanske inte har någon brist på energi om den är het, men kanske behöver den mer protein än vad som finns i höet. Jag skulle först och främst fodra med lusern så långt det går :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 082
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 212
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
3 145
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp