Foder till mager häst ?

K

Koko_

Hej !

Jag tog hem en häst för ca. 4 månader sen, han var väldigt mager då. Vilket han är fortfarande, tycker allt att man borde se någon skillnad på 4 månader, eller ? funderar över om man ska byta ut nåt i foderstaten för att få upp honom i vikt. Lusern kanske ?vad tror ni ?

Det han får att äta på nu är .
15 kg hösilage.
3 liter kornkross.
1 liter betfor
+ mineraler och lite morötter .

Foderstaten är uträknad med analys .


/Koko_
 
Sv: Foder till mager häst ?

Har du avmaskat hästen? Eller kollat om det finns några andra medicinska orsaker? Kollat tänderna? Annars är det ju bara att öka grovfodermängden i första hand och avvakta. Foderanalyser beror ju lite var i balen man tar och det kan skilja mellan olika balar. Hästen jag rider för tillfället är rätt tjock och hon får 12 kg hösilage så testa att öka några kg på hösilaget.

/Maria vetstud
 
Sv: Foder till mager häst ?

Du kan testa och ge fri tillgång på hösilaget, samt ev. lucernhack.
Ang. kraftfodret kan du testa Krafft Rehab har hört att det är bra för hästar som har svårt att gå upp i vikt, samt kli. Och majsolja eller linfrö.
 
Sv: Foder till mager häst ?

Tack för era svar.

Ja, hästen är avmaskad och har varit på klinik nyligen, ua.

Jag funderar på att öka grovfodergivan alt. ge han fri tillgång på hösilage och sedan avvakta och se.


/Koko_
 
Sv: Foder till mager häst ?

3 liter kornkross och 1 liter betfor är inte särskilt mycket mat till en svårfödd häst.

Vad har du för värden på hösilaget?
 
Sv: Foder till mager häst ?

Vad har du räknat på att han har för behov? Alltså hur många MJ och gSRP hamnar du på med den foderstaten?
 
Sv: Foder till mager häst ?

Ursäkta mig, men det är väl uppenbart att hästen har ett större behov än den "uträknade" foderstaten, om han inte ätit på sig nånting på FYRA MÅNADER!
Fick hit en smal häst förra lördagen, och när en delägare idag var ute och kollade så såg dom stor skillnad bara på en vecka.
Analyser i all ära, men man måste använda ögenen och den där grejen som sitter innanför ögonen också. :angel:
 
Sv: Foder till mager häst ?

Hur är det med hans tänder? Minns en häst med samma problem som din och han behövde få tänderna fixade...
"Lillis"
 
Sv: Foder till mager häst ?

Om nu inte hästen ökar i vikt av denna foderstat så har du jutroligen lagt han för lågt. Höj hans behov. Alla hästar är inte tabellhästar utan många ligger mycket högre än vad tabellen egentligen säger...så även min.
 
Sv: Foder till mager häst ?

Lucern är nog inte fel, men med ett bra grovfoder brukar det inte behövas. Testa fri tillgång till hösilaget. Har en kompis som hade en mager häst på foder. Den hästen fick Fibergi och hon blev kanonfin. Kanske värt att testa... Min häst har lätt att tappa hull vid pälsfällning/sättning och i år när det varit så milt har han både hunnit få vinterpäls och tappa den för att nu antagligen få igen. Jag gav honom B-vitamin och vanlig matolja och det verkade funka.
 
Sv: Foder till mager häst ?

Är tänderna raspade? är hästen avmaskad ordentligt? Är du helt säker på att det inte beror på någon annan hälso orsak hos hästen? Om inte kontakta veterinär...

Om hästen har bra aptit i övrigt så kan du ge ännu mer grovfoder om den äter upp allt... Men Lusern är också ett rba allternativ... det gav jag till min häst och på bara 2veckor tyckte jag att jag såg skillnad... Tuvär är min häst väldigt kräsen och har nu börjat tycka lusernen smackar dåligt... men om din häst äter det så tycker jag det verkar som ett bra allternativ.
 
Sv: Foder till mager häst ?

Ar hasten for smal galler inte foderstater. Foderstater ar till for hastar i normalt hull som gor det arbetet man sager att de gor.

Ge hasten sa mycket hosilage den kan ata, ge den sa mycket kornkross du far i honom, och sa mycket betfor du tycker ar lampligt.
Ta det lungt med hasten och arbeta honom inte sa hart. Ju mer hasten ater, ju fortare kommer han att ga upp i vikt.
Sa mycket hosligare och kornkross hasten kan ata ar det basta!!
 
Sv: Foder till mager häst ?

Koko_ skrev:
Hej !

Jag tog hem en häst för ca. 4 månader sen, han var väldigt mager då. Vilket han är fortfarande, tycker allt att man borde se någon skillnad på 4 månader, eller ? funderar över om man ska byta ut nåt i foderstaten för att få upp honom i vikt. Lusern kanske ?vad tror ni ?

Det han får att äta på nu är .
15 kg hösilage.
3 liter kornkross.
1 liter betfor
+ mineraler och lite morötter .

Foderstaten är uträknad med analys .


/Koko_

Vad säger analysen då???

Jag tycker inte att det låter som särskilt mycket mat.

mvh Jessica
 
Sv: Foder till mager häst ?

ramonarunds skrev:
Ar hasten for smal galler inte foderstater. Foderstater ar till for hastar i normalt hull som gor det arbetet man sager att de gor.

Ursäkta, men VA? Foderstaten är ju vad man ger hästen, så vad menar du med "inte gäller"? Ska man inte följa det man bestämt att hästen ska äta och ändra sig varje dag eller?

Jag TROR du menar att man inte kan följa tabellerna, och det har du ju helt rätt i.
 
Sv: Foder till mager häst ?

Som sagt, hästar är individer och inte tabellvärden... Hästen får ju uppenbarligen inte i sig tillräckligt då den är för smal (förutsatt att den är avmaskad osv...). Öka på energin, så mycket som möjligt i form av grovfoder, och se till att protein/MJ kvoten hänger med så ska du nog se att det händer något. Jag kan ju nämna att min häst står på en foderstat på drygt 100MJ (som underhållsbehov). Enligt uträkningar och tabeller borde han klara sig på ca 65. Han skulle dessutom kunna gå upp lite till i vikt och skulle falla ur direkt om jag minskade ner (han är fö fullt frisk, har bra tänder, är avmaskad mm om nån undrade).
 
Sv: Foder till mager häst ?

Jag är absolut ingen foderexpert på någotvis. utan har testat mig fram.

har en väldigt svårfödd häst men i år har han hållit sig jättefin o har tillo med lite extra fett!

Han får

ca 10-15kg hö per dag.
3 liter havre.
en halv liter betfor.
1l krafft nya grov.
1l kraffts lusern pellets

detta har han hållit sig kanon på..

En annan tjej som har häst i stallet har vi försökt göda upp. han är gammal och var sjuk förra året men nu börjar han ta sig rejält!

efter ca 1,5 månad så har han gått på sig en hel del.

han får (ca)
10-15 kg hö. (fri tillgång i princip)
4 l havre
1 l betfor.
2l krafft nya grov.
2l lusern pellets.
sen får han vetekli med men det vet jag ej hur mycket.

bara lite tips. :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp