Foder till lite rund åring

Glimfeather

Trådstartare
Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera foderstaten lite nu.

Han har hittills gått på ca 20 MJ "för mycket" mot vad hans underhållsbehov är. Jag räknar inte hur mycket hö han äter, men uppskattar att han får i sig 9-10 kg/dygn. Jag har inte begränsat maten eftersom han varit lite tanig/lagom fram till nu.

Enligt mina uträkningar blir detta lagom (beräknad vuxenvikt 400 kg):

6 kg hösilage (TS 66,7% 6,4 MJ 33 g smbrp)
0,4 kg Hippo Alfa
0,3 kg Hippo soja
50 gram Hippo grow mineraler

= 46,5 MJ, 382 g smbrp. En kvot på 8,2

Åsikter? Har aldrig fodrat med soja förr. Hur försiktig ska man vara? Är det dumt att ge soja till en åring kanske? Delar upp kraften på tre mål.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till lite rund åring

Glömde skriva i första inlägget att han i nuläget väger ca 200 kg

Andra varianter:
7 kg hösilage
0,4 kg soja
=50 MJ, 404 g smbrp. Kvot= 8,1

8 kg hö
0,4 kg soja
=57, 437 g smbrp. Kvot= 7,6

Är 10 MJ överskott EGENTLIGEN jättemycket? För den sista här är ju helt klart att föredra.

Han har ett teoretiskt underhållsbehov på 48,5 MJ, 411,5 g smbrp.

Kanske inte ens rimligt att tro att han ska kunna peta i sig 400 gram soja utan att blanda det med nåt annat? Blanda med pyttelite betfor kanske? Det gillar han :)
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till lite rund åring

6-7 kg hösilage låter lite.. tänker på tuggbehovet jag. Min häst som också var åt det runda hållet förut går för tillfället på 15MJ för mycket om dagen och jag ser ingen skillnad faktiskt. Jag ser hellre att han har och tugga på än att han är i perfekt hull, men där tycker man ju olika :) Håll koll bara så han inte blir tjock!
 
Sv: Foder till lite rund åring

Frågan är om du igentligen vet hans underhållsbehov? Tabeller i all ära men de stämmer inte alltid.
Sen undrar jag om han verkligen är rund eller om det bara är magen som växer?
Eftersom du inte skriver vad han får för proteintillägg nu så är det kanske det som fattas.
// Linda
 
Sv: Foder till lite rund åring

Han äter nu 1 kg Hippo Alfa och ca 10 kg hö. Får i sig ca 74 MJ och 465 g smbrp. Något låg kvot för en så ung häst, men eftersom han varit fin i kroppen på det så har jag inte brytt mig så mycket. Han äter hela tiden i princip. Står också på halm, men den äter han inte så mycket av eftersom han alltid har hö inne.

Nej, jag vet inte hans praktiska underhållsbehov, har ju bara haft honom sen han var 6 månader. Men om vi ser till hans teoretiska så har han ätit ca 30 MJ för mycket och på det blivit LITE rund, absolut inte fet, men på gränsen till för rund. Och ja, han är bukig Också, antagligen pga den stora mängden hö han äter, det tar ju en massa plats i magen. Där är jag inte orolig. Han är rund och fin över rygg och rumpa, så ingen proteinbrist. Jag ser skillnad på en tjock häst och en häst med stor buk. När han kom var han tanig över ryggen, för smal och med en jättebuk, men det rättade tills sig fort med 1,5 kg Hippo alfa och fri tillgång på hö (hade annat parti hö då).

Men det kanske inte är någon fara att unghästar är tjocka/feta? Jag vill inte grundlägga en fetma, tänker jag, han är ju trots allt fjording och han lär ju lägga på sig en del på betet. Men så har jag aldrig haft en sån här ung häst innan.

Vet. komme roch kastrerar om drygt en vecka, ska fråga henne vad hon tycker om hullet och om jag behöver ändra på något.

steve: Min häst väger max 200 kg, 6-7 kg hösilage är inte för lite mängdmässigt sett. Han står även på halm. Men jag vill inte heller dra ner så mycket på hösilaget, så han sätter i sig en massa proteintom halm istället. Men till 8 kg kan jag tänka mig att gå ner. Så får han i princip samma mängd ute, men lite mer begränsat inne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har...
2
Svar
21
· Visningar
7 523
Senast: Fina
·
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 256
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp