Sv: Foder till konvalecent?
Men vad innehåller höet då, och vad är behovet?
Det finns ju tusen och en foder att välja på, och det som passar bäst beror på hur mkt av vad som saknas, och det vet man ju utefter höanalysen.
Resten beror på hästen, vad den äter/inte äter, och då om den t ex blir tossig av havre när den står på box osv.
Rehab t ex är inte bättre än sitt innehåll och sin ingredienslista. Om det passar med ditt hö eller ej spelar ju in, men även hur mycket du saknar, om du måste ge t ex 4 kg rehab för att täcka glappet är det ju inte ett så bra val. Däremot har rehab iaf i teorin en ökad smältbarhet/upptaglighet jmf med 'vanliga' foder.
Jag gillar rehab som hullfoder, bäst har det funkat med 50% rehab och 50% hestekraft. Det har gett bättre effekt än precis samma MJ och SRP från andra fodersorter i flera fall. Däremot gav det inte den effekten på mitt senaste fbl, utan där blev det varken bättre eller sämre än andra fodermedel med samma effekt.
Men, kan du presentera i siffror hur stor glappet av MJ resp SRP är blir det lite lättare se vilket som blir 'bäst' i teorin iaf? =) Är ju viss skillnad i foderval beroende på om man behöver 25 MJ men knappt ngt protein, jmf med om man behöver 10 MJ och 200 gr SRP =)
Jag låter generellt de jag haft som varit svårfödda stå kvar på samma foderstat som innan när de blir konvalescenter. Vissa har jag tom fått öka kraften på på boxvila för de rasat i hull då. Grunden är naturligtvis fri tillgång, men det är ju just det att alla inte äter så mkt de borde.
Men, de har fått stå kvar på samma foderstat alltså. Om man brukar fodra med 4 kg havre är det kanske inte så lämpligt, men annars så. (Mina har ju dock inte gått i hårt arbete innan konv, men då kan man ju behålla samma foderslag men minska mängden)
Så vad har han ätit innan och kan han inte få samma kraftfodersorter som innan, bara dra ner så det mer möter underhållsbehov än fullt träningsbehov?