Foder till konvalecent?

fleur

Trådstartare
Finns det någon som kan tipsa om ett bra konvalecentfoder? Krafft Rehab är ju svindyrt, finns det något mer ekonomiskt alternativ? Hästen har fri tillgång till grovfoder men äter inte tillräckligt på långa vägar.

Sv: Foder till konvalecent?

Ingen större skillnad på utfodringen till en konvalescent och en frisk, du får komplettera med passande kraftfoder utefter höanalysen.

Det man kan försöka undvika är stärkelserika foder som ger 'snabb' energi, ifall hästen har lätt bli övertaggad. Vissa hästar går dock utmärkt att t ex ha på havre även på boxvila.

Jag brukar för magens skull försöka lösa ev glapp med lucern och olja - beroende på hur mkt och vad som fattas. Då blir det ännu mer strå iom lucernet, bra för magen (om hästen tål lucern såklart) och olja är långsam energi och ger dessutom ingen extra volym så de backar av på grovfodret.

Men, ALLT beror på hur mycket du saknar och vad?

Då hästen inte äter mer än kanske 6-7kg hö så behöver han mycket för att inte tappa hull. Då han är en galoppör i tävlingskondition så är inte plötslig boxvila/sjukhage kul.(op. slabfraktur i framknä) Dessutom är jag rädd att magen kraschar. Våra andra hästar har inte varit så känsliga.

Men vad innehåller höet då, och vad är behovet?

Det finns ju tusen och en foder att välja på, och det som passar bäst beror på hur mkt av vad som saknas, och det vet man ju utefter höanalysen.

Resten beror på hästen, vad den äter/inte äter, och då om den t ex blir tossig av havre när den står på box osv.

Rehab t ex är inte bättre än sitt innehåll och sin ingredienslista. Om det passar med ditt hö eller ej spelar ju in, men även hur mycket du saknar, om du måste ge t ex 4 kg rehab för att täcka glappet är det ju inte ett så bra val. Däremot har rehab iaf i teorin en ökad smältbarhet/upptaglighet jmf med 'vanliga' foder.

Jag gillar rehab som hullfoder, bäst har det funkat med 50% rehab och 50% hestekraft. Det har gett bättre effekt än precis samma MJ och SRP från andra fodersorter i flera fall. Däremot gav det inte den effekten på mitt senaste fbl, utan där blev det varken bättre eller sämre än andra fodermedel med samma effekt.

Men, kan du presentera i siffror hur stor glappet av MJ resp SRP är blir det lite lättare se vilket som blir 'bäst' i teorin iaf? =) Är ju viss skillnad i foderval beroende på om man behöver 25 MJ men knappt ngt protein, jmf med om man behöver 10 MJ och 200 gr SRP =)

Jag låter generellt de jag haft som varit svårfödda stå kvar på samma foderstat som innan när de blir konvalescenter. Vissa har jag tom fått öka kraften på på boxvila för de rasat i hull då. Grunden är naturligtvis fri tillgång, men det är ju just det att alla inte äter så mkt de borde.
Men, de har fått stå kvar på samma foderstat alltså. Om man brukar fodra med 4 kg havre är det kanske inte så lämpligt, men annars så. (Mina har ju dock inte gått i hårt arbete innan konv, men då kan man ju behålla samma foderslag men minska mängden)

Så vad har han ätit innan och kan han inte få samma kraftfodersorter som innan, bara dra ner så det mer möter underhållsbehov än fullt träningsbehov?

Höet har 6.5 MJ 51 smb. Att behålla foderstaten funkar inte då han ätit 6kg iform pellets + 2dl olja. Funderar på att byta till samma foder men havrefritt (cool). Är ju osäker på hur mycket han behöver i vila men i träning har han fått minst 125MJ och 850 smb. Han är på tårna i boxen nu så havre är uteslutet. Samtidigt är han kräsen och äter tex bara lite lucern. Skulle gärna se att han åt mer grovfoder istället för att väva i boxen och trampa ner höet.

Ditt hö har hög kvot mellan energi och protein, 8, men lågt energiinnehåll. Du måste därför komplettera med något energirikt om hästen lätt tappar hullet och bara äter 6 kg. Du kan ge tex krafft groov, hippo eller något annat, gärna med lite mindre andel havre (stärkelserikt, gör lätt en häst som står lite övertänd) och blanda i nån dl olja. Det viktiga är att oljan är odrentligt fördelad i krafften så hästen kan tillgodogöra sig den. :)

Knepigt läge? Har du provat med lucernhack?

Haken med de havrefria sorterna är att de oftast är proppade med korn och/eller majs, båda två är mer stärkelserika än havren. Så är det stärkelsen som han blir övertänd av så hjälper inte det. Men om du ska prova ngt så har t ex Mustang en high energy musli, med hög MJ och lägre srp. Minns dock inte om den är havrefri.

Hestekraft ligger högt i MJ (hyfsat i protein), och om du adderar olja ovanpå det borde det bli ganska bra. Många hästar tycker om hestekraften med, men det är både korn och majs i den.

Det BÄSTA vore om du kunde byta grovfoder, då han måste peta i sig enorma mängde av det där för att täcka behovet. Dock, det är väl silage och inte hö med de värdena?

Men 10 kg ger ju 65 MJ, och han kräver nog uppåt 100 MJ iaf. Så vill han inte ens nu äta mer än 6 - 7 kg så blir det nog ohållbart med det där. Men kika på energifodren, strunta i att de heter energi utan läs värden och innehållsförteckning. Ju högre MJ dessuto bättre. Du kan öka oljan med, men inte hur mkt som helst.

Tyvärr är vi "fast" med höet då det är egen skörd. Det stämmer att det är hösilage men vi har skulltorkat hö också som vi inte analyserat.
Kanske kan jag lura i honom lucern om jag blandar det med hans vanliga pellets, det plus olja borde bli bra tror jag.
Tack för tips och hjälp.

TYcker han om hö också? Då kanske du kan analysera det och ge hö med? Så kanske du kan peta i honom lite mer grovfoder? Eller ligger han på samma giva oavsett?

7kg verkar vara max men när han kommer ner i varv äter han förhoppningsvis lite mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka