Foder till "koloikhäst"?

Sv: Foder till "koloikhäst"?

Vad gäller kolik är min erfarenhet att

1. Ge tillräckligt med stråfoder! (och så lite kraftfoder som möjligt)
2. Fri tillgång till VATTEN!
3. Att ge LINFRÖ, b-jäst (foderjäst), betfor... För att förebygga.
4. Kontrollera att hästen inte har MAGKATARR/SÅR! (inte så ovanligt!)

:smirk:
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Tack för alla svar!

Jag ska öka på hans högiva samt ge extra salt. Han har redan fri tillgång till vatten och extra mycket vatten i sin betfor. Jag har också börjat med linfrö/kli.

Jag hoppas att det här kommer att hjälpa. Det har varit några månader mellan varje kolikanfall så det kan ta lite tid att utvärdera om det hjälper eller inte.

Men, hur "lite" kraftfoder kan man ge? Han måste ju samtidigt få ork till ridningen.

//Amber
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Kraftfoder ger man då inte grovfodret räcker till! Så om du t ex redan ger så mycket som går (fri tillgång t ex) och hästen ändå inte håller sig i bra hull/muskler så ger man kraftfoder för att kompensera detta.

En stor häst som går HÅRT/tävlas kanske borde äta typ 20kg hö för att hålla sig i form men så mycket kanske de inte "hinner" få i sig under ett dygn så då kompenserar man med kraftfoder istället.

Alltid grovfoder i första hand! Kraftfoder är bara ett snabbare sätt att få i hästen energi. Det är inget måste bara för att hästen rids!

Med kraftfoder menar jag HAVRE, korn och liknande som ges i energi syfte. Att ge betfor (för magen), mineraler/vitaminer, proteintillskott o liknande är en ANNAN SAK... för att kompensera eventuella brister i höet.

Detta är iaf vad JAG lärt mig!
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Om han har svårt att hålla hull är det ju inga problem att ge honom fri tillgång på hö, dvs så mycket han äter upp.

Försök att inte stoppa i honom så mycket kraftfoder. Betfor med mycket vatten och linfrö ger jag till min pålle som lätt får kolik. Han får lite krafft och liiiite havre också (det handlar om några deciliter...) men jag ger så lite som går. På sommaren är det också viktigt att han hela tiden har tillgång till mycket gräs, han klarar inte att få i sig så mycket sand och jord som han får i sig när han bara äter det korta, nerbetade gräset.

M.
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

man vill väl kanske inte direkt prova med magsårsmedicin då han tydligen ej har detta... ??? kanske dumt att slänga ut en massa pengar på dyra mediciner, vad vet jag?!? peppar peppar har jag sluppit kolikerna än så länge denna höst...
 
Sv: Foder till "koloikhäst"?

Det är inte kraftfodret som ger "extra" energi och ork - den energin kan precis lika gärna komma ifrån grovfodret. Just nu pågår ett försök på Wången där högpresterande hästar (trav) får hela energibehovet via grovfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 363
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 161
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp