Foder till kastrerad 7 månaders hane

Ramona

Trådstartare
Nu tvistar de lärde och jag skulle vilja få Bukes syn på det hela.

Jag har en snart 7 månaders hane som jag nyss kastrerat. Han är inomhus för det mesta då vi bor i stan, men när vi är på landet springer han fritt, men 95% av all tid är han inomhus. Han är relativt aktiv, men ingen vild katt. Frisk och sund och pälsen glänser.

Nu tyckte veterinären att jag skulle gå över på foder för kastrerade innekatter och det hade känts helt okej om han var äldre, men han är ju fortfarande ung och växer! Jag vill fortsätta ge juniorfodret, men ska jag tänka om?

Du behöver absolut inte ge kastratfoder. Extra fibrer och stärkelse behövs verkligen inte. Håll koll på hullet och övergå till ett vuxenfoder när han närmar sig året. Ge gärna mycket blötmat. Kastrater är känsligare för urinvägsproblem och vätskan i blötmat förebygger problem.

Min hane åt "ungdomsfoder" tills han var 14 mån, därefter foder för smala katter då han aldrig blev kastrat tjock trots han alltd var inne

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihopa, tänkte fråga er om ett litet råd. Vi fick hem en (innekatt) i fredags 30/11. Ägaren valde mig för att den skulle bo inne...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 316
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38