Foder till islandshäst

P

Poplan

Vad ger ni era islandshästar för Kraftfoder, och hur mycket hö får dom per dag? Jag ger min häst Krafft Ponny. Jag kan inte ge honom Havre då han blir helt tokig i humöret. Jag ger honom ca 6 kilo hö per dag, är det lagomt om jag ger honom 1 kg Krafft Ponny eller ska jag ge honom mer? Vad tycker ni?

Sv: Foder till islandshäst

Innehåller inte krafft pony havre?

Det låter väl som en ganska rimlig foderstat men svårt att veta utan analys på hööt.. och hur stor din häst och och vad den väger m.m....

Han väger ca 350 kg, men är ganska "smal & lång". Mankhöjden kanske är ca 140 cm, har ej mätt så jag uppskattar.

Mina islänningar får mineraler o vitlök o ca 3 dl kornkross o 3 dl fibergi. De får väl runt 10 kg hö per man. De får i stort sett obegränsat då de går ute med ligghall.

Jag ger min häst vitlök också, ca en dl.
Gav mina obegrensat med hö förra året men dom blev alldes för tjocka. Är det nödvändigt att ge hästarna mineraler och vitaminer. Min häst får Vitlök, Linfröolja och ibland alger i sin mat.

Mineraler är ju bra för hovar o häst i allmänhet. Sen beror det ju på värdena på ditt hö.
Mina får nog bara 2 msk vitlök(flingor). B-vitamin ger jag vid fällning o pälssättning.

Min isläning får:
6 kg Hö/dag
1 kg havre/dag
0.1 kg Berfor/dag
0.25 dl mineraler/dag
, och detta är en uträknad foderstat, med analys och allt, men han är då satt på en högre vikt, då han annars tappar hullet! Denna foderstat är igenlitgen för en islänning på 400 kg, han själv väger inte mer än 300-325 kg ungefär....
Men den passar honom bra nu!
Och är även arbetstilläget tillräknat, 25%, de mtosvarar lätt arbete!!

7 kg grovfoder får bägge pållarna, sen får gammelgubben 3/4 kg hestekraft medan lilla gumman får 3 hg.:eek: De får även ett tillskott av magnesium, samt linfröolja och Horse Powder fodertillskott. Några morötter får de i för att bli riktigt bortskämda.;)

Poplan skrev:
Jag ger min häst vitlök också, ca en dl.

En så hög dos vitlök dagligen kan vara i riskzonen för att orsaka förgiftning. Nu vet jag ju inte hur ”tung” din vitlök är men för en islandshäst kan doser över 65-70 gram vitlök i mer än 4 dagar tänkas orsaka förgiftning med blodbrist som följd. HH

Jag ger 6 kg hö per dag (ibland lite mer) och 4 dl havre, 3 dl betfor och mineraler.

På din fråga om vitaminer och mineraler svarar jag att det beror på hur din höanalys ser ut. I regel brukar extra mineraler behövas, dock ej alltid när man ger pelletsfoder (beroende på hur mineraltillskottet ser ut i fodret). Vad gäller vitaminer är det samma sak där. Något som alltid varit bristvara i mina foderstater är E-vitamin. Nu har jag inga just nu, men ska köpa och börja ge det igen.

5-6 kg hö och 0,5-1,5 kg Hippo Basic eller Hippo Alfa beroende på behov och höets näringsvärden.

7,5 kg hösilage, 0,5 kg lucernhack, Krafft grön mineral, fosfortillskott, linfröolja o Chevinal b-vita för selenet ska fyllas upp, 2 dl betfor. Uträknat som normalfoder på den yngre hästen o bantfoder på den fetare hästen ;)

Tycker att du ska ge mer hö än kraftfoder.
Jag ger 5 kg hösilage som är rätt så torrt (är analyserat så jag vet kvoterna). Sedan ger jag 4 kg torrt hö ut ca också analyserat.
1 dl betfor, 1 dl krafft nya groov, 1 dl dynavena activ 100, 1 dl mineraler, morötter,1 mått linfröolja med vitaminer i. Han är 4 år och rids inte än. Går i hagen och strosar och leker med en annan unghäst.
Har halm i boxen som han kan äta av på natten. Ibland får dom halm ute också.
Har även börjat ge MSM och se om det blir bättre i vår med eksemet. Ska även börja med b-vitamin nästa månad.

Poplan skrev:
Vad ger ni era islandshästar för Kraftfoder, och hur mycket hö får dom per dag? Jag ger min häst Krafft Ponny. Jag kan inte ge honom Havre då han blir helt tokig i humöret. Jag ger honom ca 6 kilo hö per dag, är det lagomt om jag ger honom 1 kg Krafft Ponny eller ska jag ge honom mer? Vad tycker ni?

Nej mer kraftfoder behöver du väl knappast ge (om han inte är högpresterande?) - vill du öka fodret så öka HÖET istället.

För övrigt tycker jag det låter rätt så lagom med 6kg hö och max 1kg krafft.
I och med att du ger så pass mycket Krafft så tror jag inte mineral/vitamin tillskott behövs. Men det kan man inte veta säkert om du inte har analys på höet.
Dock kanske du skulle ge selentillskott eftersom 1kg Krafft bara ger 0.4mg (och hö ger ingen selen alls!). Behovet är 0.2mg/100kg kroppsvikt så han behöver minst 0.6mg/dag.
Det finns att köpa på Apoteket, heter "Tokosel", och man ger det 1gång/vecka. Du behöver bara ge LITE - max 0.4mg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar