Foder till häst med luftrörsproblem

Z

Zeena

Hästen har luftrörsinfektion och slem i luftrören. Hostar väldigt lite men har just nu nedsatt andningskapacitet.
Vad kan jag ge för foder/tillskott för att underlätta?

Hästen är under behandling- kortision sedan några dagar.

Misstänkt damm allergi eller pollen allergi. Troligen lite både och.

Han får idag
Betfor+ krossad havre blandat + lite vitlök.
Mustang Protein +
Hestekraft
Hösilage

Står numera i utebox och har bytt från halm till torv.

Sv: Foder till häst med luftrörsproblem

När kom man underfund med att hästen har luftvägsproblem? Var det i samband med eksemutbrottet? Detta kan mycket väl hänga samman då hästar med eksem startat sin bana med just en luftvägsinfektion innan eksemutbrott, kortison kan ha en hudförtunnade effekt under långvarig behandling vilket inte är gynnsamt för eksemhästar.

14 maj var hans första astma attack (som veterinären kallar det). Han stod och hyperventilerade i boxen.

Jag trodde han hade ont i magen för han hade haft ett foderbyte 14 dgr innan och blivit lite lös, plus att jag avmaskade dagen innan.

Red normalt veckan efter detta inträffat.

Sedan 22 maj andades han häftigt efter mindre sträcka skritt, det var varmt så jag red på en stund till, fick avbryta för han andades så vi gungade, samtidigt som han var pigg, men han hade nog lite panik för han inte fick luft. För han bara "sprang".

Hästen har inte hostat eller haft näsflöde, vad jag vet ingen infektion under vintern.

Bokade tid direkt och var på Slöinge i fredags. Konstaterat att han hade slem i luftrören. Blodprov, leverprov ok.

Menar du att han kan få problem i luftrören pga intollerans mot knott?

Han har alltid stått på torv och fått hel havre, sedan ändrade jag till halm och krossad havre i slutet av mars. Kanske också påverkat.

Han har hostat 2 ggr vid ridning nu efter undersökningen, och han är sämre... en varm dag helt slut. Bättre svala dagar.

du kan prova ett prep som heter clear breather eller ett som heter air way...skulle rekommender båda faktiskt men börja med cb och fortsätt sedan med den andra...

Var hittar man dessa preparat?

TRM-EQUIVENT Sirap är en mörk sirap gjord av oljeessenser från anis, pepparmint och tallbarr enligt traditionellt recept. När hästen äter andas den i sig denna aromatiska oljeblandning och öppnar på så sätt luftvägarna.
denna finns att köpa på lardugårdsinrede, vet ej om man får sätta ut hemside adresser här?? får man det??

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 026
Senast: aprilia
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
S
Foder & Strö Ska byta foder nu har jag bestämmt. Har tidigare räknat tills jag har blivit galen på korn, havre, betfor, och ev. andra tillskott...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama