I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft fint hull så sent som i somras. (den har varit utlånad i fyra år) Idag tog jag ut veterinär för vaccinering o bad henne kolla på gamlingens tänder då jag tycker han äter väldigt dåligt o långsamt. Hon upptäcker då att en del av hans tänder är helt nedslitna o har inga tuggytor kvar. Sen har han ganska vassa kanter på de övriga tänderna som antagligen skapat smärta. Hon rekomenderar att blötlägga allt hö o börja ge uppblött lucern. Nu är ju problemet att jag vet inte riktigt hur jag ska få till det med höet då vi i dagsläget inte har något uppvärmt utrymme att ha det i. Förslag?
Sen tyckte hon att jag skulle försöka få tag i ett annat hö med finare strån. Tyvärr verkar detta vara väldigt svårt att få tag på.
Är lite orolig att detta inte ska gå att räta till så gamlingen kommer att få kasta in handduken trots att han förövrigt är pigg.
Han har gått på lösdrift i fyra år tillsammans med islänningar o tydligen inte fått fri tillgång till foder utan blivit tilldelad tre ggr om dagen.
Tänderna har de uppenbarligen inte haft någon koll på o efter lite påtryckning från ägaren så kom det fram till att avmaskningen hade det varit lite sisådär med.
Jag blir så sur på männinskor som inte tar hand om sina hästar!!!
Någon som haft liknande problem o kan ge lite tips o råd?
Sen tyckte hon att jag skulle försöka få tag i ett annat hö med finare strån. Tyvärr verkar detta vara väldigt svårt att få tag på.
Är lite orolig att detta inte ska gå att räta till så gamlingen kommer att få kasta in handduken trots att han förövrigt är pigg.
Han har gått på lösdrift i fyra år tillsammans med islänningar o tydligen inte fått fri tillgång till foder utan blivit tilldelad tre ggr om dagen.
Tänderna har de uppenbarligen inte haft någon koll på o efter lite påtryckning från ägaren så kom det fram till att avmaskningen hade det varit lite sisådär med.
Jag blir så sur på männinskor som inte tar hand om sina hästar!!!
Någon som haft liknande problem o kan ge lite tips o råd?