Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Minnie

Trådstartare
I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft fint hull så sent som i somras. (den har varit utlånad i fyra år) Idag tog jag ut veterinär för vaccinering o bad henne kolla på gamlingens tänder då jag tycker han äter väldigt dåligt o långsamt. Hon upptäcker då att en del av hans tänder är helt nedslitna o har inga tuggytor kvar. Sen har han ganska vassa kanter på de övriga tänderna som antagligen skapat smärta. Hon rekomenderar att blötlägga allt hö o börja ge uppblött lucern. Nu är ju problemet att jag vet inte riktigt hur jag ska få till det med höet då vi i dagsläget inte har något uppvärmt utrymme att ha det i. Förslag?

Sen tyckte hon att jag skulle försöka få tag i ett annat hö med finare strån. Tyvärr verkar detta vara väldigt svårt att få tag på.

Är lite orolig att detta inte ska gå att räta till så gamlingen kommer att få kasta in handduken trots att han förövrigt är pigg.

Han har gått på lösdrift i fyra år tillsammans med islänningar o tydligen inte fått fri tillgång till foder utan blivit tilldelad tre ggr om dagen.
Tänderna har de uppenbarligen inte haft någon koll på o efter lite påtryckning från ägaren så kom det fram till att avmaskningen hade det varit lite sisådär med.

Jag blir så sur på männinskor som inte tar hand om sina hästar!!!

Någon som haft liknande problem o kan ge lite tips o råd?
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Jag hade gett uppblött lusernpellets till honom, och kanske kan lusernhack vara ett alternativ?

Det är svårt om ni inte kan blöta fodret, jag tror det är en förutsättning för att hålla hästen fin.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Nu är ju problemet att jag vet inte riktigt hur jag ska få till det med höet då vi i dagsläget inte har något uppvärmt utrymme att ha det i. Förslag?

En uppvärmd vattenbalja att fylla med vatten och lägga hö i?
Då fryser det iallafall inte :idea:
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Går han på lösdrift nu eller står han inne om nätterna?

Jag skulle iaf satsat på lucernpellets (antingen inne om nätterna eller nån gång under dagen på lösdrift) och slängt i det eventuella kraftfoder lillen behöver också. Ett tips är att koka vatten med vattenkokare och låta lucernet svälla i en hink med lock. Det brukar hålla sig varmt länge om man har lock, särskilt om man ställer hinken på ex en höbal eller något som inte leder kyla så bra. Inte iskallt betonggolv alltså. Det sväller rätt fort också med hett vatten.

Är han den enda ponnyn i hagen? Isf kan man ju göra en liten hage i hagen så att säga, med högt satt tråd så att den lille kan knalla under tråden. Och så lägger man en balja med lucernhack där. Då slipper han stressäta och hacket är ju rätt fint så det kanske han kan få i sig. Jag förutsätter att de vassa kanterna på tänderna är åtgärdade.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Uppblött lusernpellets, betfor och linfrökaka. Bra för hästar med dåliga tänder.

Betfor kan ersätta grovfoder tro det eller ej, men ersätter dock ej tuggbehovet. Men det kanske hästen kan få genom att den trots allt äter grovfoder, dock i mindre mängd..men ändå.

Täcka hästen till att börja med så den slipper ödsla energi på att hålla värmen.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Själva lucernet är ju inga problem att blöta upp för det kan jag ju gör inne i huset men själva höet som jag förstod ska ligga i blöt i flera timmar blir ju värre. Nu har jag löst det så att jag har det i vårat pannrum. Det är ju rätt meckigt men så får det bli tills det blir plusgrader ute. Tyvärr verkar herrn inte direkt förtjust i det uppblötta höet utan lämnar en massa. Ska tillägga att han står inne på nätterna i egen box.

Betfor o linfrö vet jag inte om det funkar då han har haft fång två gånger. Senast för ca 4-5 år sen.

Ägaren kommer imorgon med vintertäcke till honom så det ska han få. Vi ska även ta ett träckprov på honom då den förra fodervärden inte har skött avmaskningen. Jag hoppas verkligen han repar sig!!
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Men strunta i hö då, satsa på lusern (det kan ju ersätta hö helt, men jag hade nog provat med strå hellre än pellets i första hand)
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Betfor är fina fibrer för fånghästar, men du ska köpa den melasssfria betforen. Varför ska du blötlägga grovfodret ??
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

För att det skulle bli lättare för honom att äta. Tycker kanske personligen att det inte gör så stor skillnad men vad vet jag...

Hon tyckte även att jag skulle försöka hitta ett hö med finare strån till honom men efter lite efterforskning så verkar det vara svårt.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

För att det skulle bli lättare för honom att äta. Tycker kanske personligen att det inte gör så stor skillnad men vad vet jag...

Hon tyckte även att jag skulle försöka hitta ett hö med finare strån till honom men efter lite efterforskning så verkar det vara svårt.
sök efter ängshö, de brukar ha fina mjuka strån
Det jag har hemma nu är sånt som fåren hade älskat, om jag haft dem kvar. Får vill också ha finstråigt hö.
Hö med lite finare strå = lusern strå.
fast lusern är i grunden ganska grovstråigt
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

sök efter ängshö, de brukar ha fina mjuka strån
Det jag har hemma nu är sånt som fåren hade älskat, om jag haft dem kvar. Får vill också ha finstråigt hö.

fast lusern är i grunden ganska grovstråigt
Problemet är att många hästar inte gillar "fårhö".
TS: Nä, låt pålle äta torrhö som han är van vid och räkna med lusern som den riktiga näringskällan istället. Lite finlir med tänderna så att han inte har ont av hakar och liknande, så är saken biff;)
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1081722

Kolla lite på mash, det är iof ganska dyrt men till en liten shettis behövs ju inte så mycket mat :laugh: Det är behöver inte stå i blöt speciellt länge, köp en billig vattenkokare och häll på vatten innan fodring så är det klart rätt fort.

Annars så testa lucern och ge så mycket hö han vill äta. Krafft Lucern Mix innehåller olja också och kanske kan vara bra. Blir det ändå för svårt att tugga är ju lucernpellets bättre men det måste ju stå ett tag i blöt för att bli mjukt...
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Uppblött lucern som alla säger är ju jättebra, även så finns det pelleterat betfor och dom är i mindre bitar än vanlig så det kan vara lättare för honom att äta?

Där jag var när jag var yngre och gjorde praktik så hade vi en isis hingst som var riktigt gammal och hade precis som din lilla herre inga tänder som var vettiga, honom samlade vi ihop allt hö som hade ramlat ner under det andra, frön och småbitar liksom, och blandade i i betforen och lucernet.
Inte att det gav så mycket näring kanske men det vart lite lagom lätt att tugga på då ihop med det andra.
Dock skulle jag nog ge dom småbitarna ensamt så att säga, så har han ltie att pilla på och sen räkan lucernet som foderkälla nummer ett så att säga. Det huvudakliga grovfodret, det är ju egentlinge inga problem att göra det i ett sånt här fall.
Och också att slänga på lite olja i det hela gegget, det får han ju i sig oavsett hur tänderna är.

Hoppas han repar sig!

ps. du kan ju köpa riskli och blanda i ocskå, det är väldigt uppbyggande (och trots det ganksa lågt i stärkelse ochs ovker så ganksa äskert foder även för fångbenägna)och är pyttesmå mjuka korn så det borde han kunna pilla i sig utan problem, det behövs inte ens tuggas utan kan slicka i sig.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Tack för alla tips!!!

Olja är det ok att ge till fånghäst trots att det är så mycket energi?

Hur mycket lucern vågar jag ge när han har vant sig? Har börjat med 1 dl morgon o kväll o kommer öka succesivt.

Riskli låter intressant. Har aldrig hört talas om det innan.

Har märkt att han har bättre aptit ute i hagen så nu funderar jag på att ställa ut en rundbal med hö i hagen så han får fri tillgång. Som tur är så är hans kompis inte allt för lättfödd så det ska nog funka för honom också.
Nu är bara frågan om höbalen klarar sig ur hygiensypunkt? Skulle ju vara smidigast att kunna ställa ut en hel bal o slippa släpa stora lass ut i hagen varje dag.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Jag har ett halvblodssto på 24 år som också börjar få problem med att tugga, då hon tappat flera tänder.
Det som gjorde jättestor skillnad på henne, var när jag skaffade ett mycket tidigt skördat ensilage till henne (= mycket fina strån). Helt plötsligt kunde hon tugga mycket bättre än med lite grövre hö eller hösilage. Det var skillnad som natt och dag. Dessutom är det näringsrikare när det är tidigt taget, så de får i sig mer näring på samma mängd hö.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Tack för alla tips!!!

Olja är det ok att ge till fånghäst trots att det är så mycket energi?

Hur mycket lucern vågar jag ge när han har vant sig? Har börjat med 1 dl morgon o kväll o kommer öka succesivt.
Ökar du höet också hektovis?
Jag har aldrig smugit på mina pållar lusern, utan lagt till det som behövs ganska direkt. Vill du göra det successivt, öka med ett halvkilo i taget!

OM jag vore du skulle jag se till att hans underhållsbehov täcks av det du ger i krubban, i form av lusern och olja och sen låta honom tugga i sig så mycket han kan och vill av höet. För ja, olja är okej att ge fånghästar. De måste ju få sitt energibehov tillgodosett på något sätt och då är olja ett bra val!
Har han ändå svårt för att lägga på sig så har jag bra erfarenhet av Vitafor Derby, som är fritt från spannmål.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Jag trodde det var bäst att ta det lugnt med lucernet eftersom det innehåller rätt mycket protein o han har inte fått något kraftfoder alls på 4 år utan enbart silage o då ej fri tillgång. Så jag kan alltså langa på rätt mycket såhär i början? Ska jag börja med 0,5 kg o sen öka?

Vilken olja är bäst? O hur mycket ska jag börja med?
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Åtgärda tänderna, ge frittt m hö och avmaska så tror jag nog att han snabbt kan komma ikapp sig. Kanske han inte ens fått bra m foder...och är tunn pga att allt har varit eftersatt och ge bara det du sen ser att behövs men om tänder o avmaskning är i skick så kommer du ju långt m bra hö som du redan har. :)
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Fast lusern är inget kraftfoder, det är ju grovfoder precis som annat grovfoder du ger (hö, hösilage, ensilage, gräs). Jag har heller aldrig duttat igång lusern på det sättet. Har det varit en känslig häst (t ex shettisen) har han fått MagTarm för att hålla magen i trim.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 300
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 073
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 638
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp