Foder till fullblod

Sv: Foder till fullblod

Jag har inget fullblod, och inte är min häst svårfödd heller för den delen. Men generellt sett så är det ju såklart bra att ge ett bra grovfoder med högre värden i, beroende på hur analysen ser ut så skulle jag ev. komplettera med lucern. Sedan skulle jag nog ge Hippo Alfa, Kraft Rehab, Mustang Breed eller Hestekrafft, dessa tycker jag är bra för svårfödda hästar/behöver gå upp i vikt osv. är min erfarenhet.

Just nu är hon dräktig och har bra bete, bra hösilage, lusern, korn och alger. Hon är jättefin på detta.

Nu är inte min 100% fullblod, även om det är en del i henne. Har varit rätt svårfödd, har dessutom varit svår att få att äta upp höet..Därför ingen större giva där.
Hon är 5 år, kan ju ha lite betydelse.
Hon har fått:
9kg Hö, har lämnat lite av det också..
2kg Krafft Groov 125
0,5kg Havre
Ca 5dl betfor (innan blötläggning)
Sen har hon fått tokosel och olika vitaminer efter behov..

Nu äter hon samma kraftfodergiva, men ratar i princip allt hö eftersom att man hellre kan gå ute och äta gräs.....Dock inte tunn längre, så det spelar inte så stor roll. Hon får nog i sig ca 5kg hö/dag.

120 mj ca och en kvot på 7 i vanliga fall.
Vad det är i foderväg beror helt på värdena på grovfodret. Men alltid fri tillgång av strå i någon form. Hö, hösilage och vid dåliga värden fri tillgång på lusern.
Sen komletterar jag upp med lämpligt kraftfoder.

Innan betet fick hon följande (iofs högräktig/digivande då, så inga 120 mj då inte:grin:, snarare runt 170-180)

12-13 kg hö ca (fritt)
6-8 kg lusern ca(fritt )
2 kg krafft pluss grön
1 kg kornkross
200 g betfor
tokosel

Svårfödd dam.

fibergi, hippo alfa.

jag har kämpat ihjäl mig på mitt staket, efter hippo alfa så var det som att hon blev "normal". Nu är hon mycket mer lättfödd!

Ett bra grovfoder är A & O, det kan jag verkligen skriva under på!

jag kämpade, letade, provade i flera månader!

sedan mixade jag ihop detta och på 2 veckor såg jag enorm skilland!!!!

runt 15 kg hö som är analyserat med en kvot på 5.5 ungefär.

2 kg Korn

2 Kg Hippo basic

2 kg Hippo bas basic muslin (SUPER BRA!)

0,5 kg Betfor

salt

1 dl olja

B-vitaminer

Foderjäst

Den där muslin har fungerat super bra! den ser så god ut att jag skulle till och med kunna äta upp den! Den är egentligen för ston som har ett föl för att ge dem mer protein, fick tipset av en veterinär och jag är för evigt tacksam!

Så om jag kan ge dig något tips så är det att köpa hippos mamma musli!!!

Lycka till!

Min svårfödda arab får just nu hippo alfa, havre, betfor, salt och olja.
På vintern får han detta i större mängd + fritt med hö (ca 10 kg) och lusern.

I vinter har hon käkat lusern, groov 125 och betfor. Tänker prova att gå över till hippo alfa och lusern till hösten beroende på hur grovfodret ser ut.

Än så länge har jag inte behövt stödfodra ngt i sommar (peppar peppar) men jag har en säck alfa redo ifall det behövs!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka