Foder till fullblod. (analys)

Jiovedi

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag håller på att bli tokig.

Hästen i fråga är ett fullblods sto på 4år. rids/motioneras 4ggr i veckan. Är omusklad och man ser revbenen på henne. Jag vill verkligen få upp henne i hull så jag kan få henne att börja muskla sig. någon som har tips på bra foder till vårat hösilage?

Ts: 71%
Mj: 7,2mj/kg foder
smb protein: 32g/kg foder
ca: 2,0
P. 1.1
Mg: 0.7
K 9.8

Jag har att tillgå havre, kornkross, sojamjöl och blå mineraler i stallet. men kan givetvis köpa annat bättre foder om så behövs.
hon har fått ca: 14-15 kg hösilage nu samt 1kg havre då jag ej vetat om analysen förns nu. behöver hjälp omgående, vill ju få henne i fin form så att hon börjar muskla sig.

tacksam för hjälp :)
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Utan att diskutera enskilda foderstater (förbjudet) hade jag provat först lusern (om hästen äter det). Grovfoder, snällt mot magen och bra med protein (att bygga muskler med) och lätt att få in i foderstaten.

Vårt superkräsna fullblod åt dock inte lusern, vi fick ta Hippo Alfa som också är ett högoktanigt foder med mycket protein (135 smrp).

Jag hade i dina kläder främst provat lusern (gärna Kvarnbyfoder eller annan tillverkare med högt protein) och eventuellt en skvätt olja på det.
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Hösilaget har ganska dålig kvot så proteinfoder är nödvändigt!
Jag skulle köpa melassfri lucernhack, som hästen har fri tillgång på. Om den äter det... Annars så får du testa melasserad.
Toppa med Krafft muskel och någon dl olja. Ta bort allt annat krafftfoder...
Jag har inte räknat på det, men räkna på dom fodren så ska du se att du ganska enkelt får till det!
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Sen bör du inte lita på programmets uträkning av behovet.
De ger ofta rätt låga värden. Min fullblodsdam ligger på ca 120-130 Mj
vilket är rätt normalt för ett fullblod som rids.
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Sen bör du inte lita på programmets uträkning av behovet.
De ger ofta rätt låga värden. Min fullblodsdam ligger på ca 120-130 Mj
vilket är rätt normalt för ett fullblod som rids.


Jag har nu fått ihop en okej foderstat som hamnar på 120Mj och 820Smb. tror ni att det är bra? vart brukar man lägga dem i smb? koten på denna foderstat blir 6.8..

kommer dock bli tvungen att utfodra med en hel del soja 0,5kg och sedan två 2kg kraft foder för att få ihop denna foderstat. Hon har tidigare gått på soja så jag vet att de fungerar på henne. Hon väger omkring 550kg. har provat ge henne lusern men det äter hon inte så därför har jag valt sojan.

va tycker ni om detta?
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Min funkar fint på en kvot på 6 så är det inte en unghäst hade jag nog sänkt sojan lite.

Annars låter det helt ok. Min äter 2-3kg kraft om dagen när hon är igång.
Det behövs om man inte har ett hö med kalasvärden ofta.
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Om hästen fungerar fint på soja så behåll soja i foderstaten. Det är ju ett smidigt sätt för dig att få upp proteinhalten eftersom du hade tillgång till soja i ditt stall. Du kan ju parallelllt testa olika lusernsorter om du vill, lusern är ett trevligt foder men jag har märkt att olika hästar föredrar olika sorter. (Våra tex älskar den melassfria från spannex, medan kraffts melasserade inte slukas lika begärligt. ) Har du tur så finner du en lusernsort som din pålle gillar, och då kanske du kan minska sojan lite till förmån för lusernen, och därmed få lite mer grovfoder i foderstaten utan att förlora i protein. I övrigt tycker jag ditt foderstatsförslag låter vettigt till ett lite tunt fullblod som ska muskla på.
 
Sv: Foder till fullblod. (analys)

Sen bör du inte lita på programmets uträkning av behovet.
De ger ofta rätt låga värden. Min fullblodsdam ligger på ca 120-130 Mj
vilket är rätt normalt för ett fullblod som rids.

När jag hade hand om en anglo så hamnade hon på 150 mj och 1150 smrp o då reds hon 1-2 gånger i veckan. Det hon fick då (hade liknande värden på mitt hösilage) var fri tillgång på hösilgare (20-25 kg), en vattenhink med hackad lusern (kanske 2-3 kg), 1 liter spannex lusern (innehåller 160 smrp), ½l betfor, 1 dl linfrö samt vitaminer o mineraler. Hon tålde inte spannmål eller soja tyvärr. Annars är ju det billigare att fodra med. Hade hon tålt och om hon hade blivit riden mer hade jag nog gett samma mängd grovfoder o sen 1 l lusern (pellets), 1 liter D&H stud balancer, 2 liter krossad korn, ½l betfor, 1 dl linfrö o mineraler o vitaminer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 562
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp