Foder till föl

R

Royal_Star

Jag ska ev köpa ett föl, men undrar lite vad man bäst ska ge för att de ska växa bra och hålla hull och inte frysa i vinter. Hade en i stallet som matade sin unghäst med havrekross och han fick tillslut fång. Är jätte rädd att man ska ge fel och de istället ska ta skada av det.

Sv: Foder till föl

Det första du ska tänka på är åldern på fölet. Det är inte förrän vid 9 - 10 månader som ett föls matsmältning är färdigutveckald för att klar annan mat än mammas mjölk.
Det första foder ett föl klarar av är grovfoder (gräs/hö/ensilage) så ett bra sådant i fri tillgång är A och O. Om du behöver ge något annat foder så ska det i början vara ett som är mjölkbaserat. Tyvärr finns inga svenska så kallade fölfoder som klarar det utan man titta på de imporeterade som D & H foalcreep. Det är först då vid ca 9 månaders ålder man helt kan gå över till vanliga kraftfoder. Vilket och hur mycket beror helt på två saker. Det är då först och främst indivden och vilka behov den har. Sedan är värdena på grovfodret som får avgöra vad som behövs läggas till i foderstaten.

Hur kommer det sig att ett föl klarar sig på enbart hö/silage med bra värden men inte hö/silage med sämre värden+ t.ex. lusern? (Lusern är ju också ett grovfoder och jag tycker oftast man kan få till en bra foderstat med enbart hö och lusern+ ev. mineraler. Om nu fölet klarar av att äta så mycket den behöver, annars får man väl ge ett mer koncentrerat foder.) Om magen inte är utvecklad för annat än mjölk så borde den väl behöva det även om den äter ett hö med bra värden?

Jag frågade min veterinär om det här (som även är uppfödare) och hon höll inte alls med om att ett nyss avvant föl på 6-9 månader behöver ett mjölkbaserat foder. Det var iaf inget hon hade fått lära sig på utbildningen och inget hon hade erfarenheter av i sitt avelsarbete.

Jag avvänjer föl från 5 månader och uppåt, och de har då haft finfint hull utan mjölkbaserade foder.
De får hö, ensilage, havre och soja. (plus mineral och sånt efter behov).

Ja, min åt ensilage och hippo alfa från 6 månaders ålder. Han var lite tanig när han kom men la på sig snabbt och har hållit sig fin sedan dess.

Om man tittar på hur en hästsmatsmältning utveckals enligt forskningen, som då också givit helt andra rekommendationer idag om avvänjning än för några år sedan.
Så är det så att de allra flest nyfödda föl har magsår eller början till magsår, helt naturligt och för merparten märker man inget av det utan det det försvinner av sig själv. Men alla som haft ett föl som behövt en del typer behandling vet också hur lätt det får problem med magen och magsår.
I börja har naturen tänkt sig att fölet diar och får sin näring från stoet. I takt med att fölet sedan växer och blir äldre så kommer det att äta mer och mer gräs/bete. Vilket alla som haft föl själv kan se att det sker också. Tarmflora och matsmältning ställer sedan om sig/utvecklas mer och mer till att över gå till bara "gräs". För att vara helt över på det fodret lagom till att stoet naturligt stöter bort ungen inför nästa fölning. Vilket brukar ske när fölet är mellan 9 - 10 månader gammalt ute i naturen.

Efter denna forskning har man ändrat rekommendationerna för avvänjning och avråder helt från tidig avvänjning om den går att undvika. Man har också lagt till ekommendationen om mjölk i fodret om man måste vänja av tidigare. Går fölet kvar hos stoet till den naturliga avvänjningen då behöver man inte ha ett fölfoder utan då kan fölet äta samma kraftfoder som stoet. Utan sto däremot mjöl i fodret om man vill vara säker på att inte störa magen på fölet.

Sedan är lusern ett grovfoder så det är klart att det går att ge lusern som komplement till annat grovfoder. Men det viktiga är just bra grovfoder inte sorten.

Jag kanske själv var tveksam till den här forskningen i början. Men med den i baknacken och egna erfarenheter är jag helt övertygad om att den stämmer. Som uppvuxen med avvänjning på hösten efter betet när fölen var mellan 4 -6 månader så har jag använt den metoden. Men numera använder jag naturlig om stoet är dräktigt igen eller tidigast vid 8 månader (om det är hingstar). Jag ser skillnaden både på hur mycket foder de behöver och hur de utvecklas.
Mitt intresse för det här väktes när jag fick ett föl som jag blev tvungen att föda upp på välling utan mamma. Då undersökte jag allt som fanns om utfodring av den unga hästen. När jag sedan gick en utbildnign på SLU så bekräftades allt jag lärt mig själv av deras forskning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar