Sv: Foder till föl
Om man tittar på hur en hästsmatsmältning utveckals enligt forskningen, som då också givit helt andra rekommendationer idag om avvänjning än för några år sedan.
Så är det så att de allra flest nyfödda föl har magsår eller början till magsår, helt naturligt och för merparten märker man inget av det utan det det försvinner av sig själv. Men alla som haft ett föl som behövt en del typer behandling vet också hur lätt det får problem med magen och magsår.
I börja har naturen tänkt sig att fölet diar och får sin näring från stoet. I takt med att fölet sedan växer och blir äldre så kommer det att äta mer och mer gräs/bete. Vilket alla som haft föl själv kan se att det sker också. Tarmflora och matsmältning ställer sedan om sig/utvecklas mer och mer till att över gå till bara "gräs". För att vara helt över på det fodret lagom till att stoet naturligt stöter bort ungen inför nästa fölning. Vilket brukar ske när fölet är mellan 9 - 10 månader gammalt ute i naturen.
Efter denna forskning har man ändrat rekommendationerna för avvänjning och avråder helt från tidig avvänjning om den går att undvika. Man har också lagt till ekommendationen om mjölk i fodret om man måste vänja av tidigare. Går fölet kvar hos stoet till den naturliga avvänjningen då behöver man inte ha ett fölfoder utan då kan fölet äta samma kraftfoder som stoet. Utan sto däremot mjöl i fodret om man vill vara säker på att inte störa magen på fölet.
Sedan är lusern ett grovfoder så det är klart att det går att ge lusern som komplement till annat grovfoder. Men det viktiga är just bra grovfoder inte sorten.
Jag kanske själv var tveksam till den här forskningen i början. Men med den i baknacken och egna erfarenheter är jag helt övertygad om att den stämmer. Som uppvuxen med avvänjning på hösten efter betet när fölen var mellan 4 -6 månader så har jag använt den metoden. Men numera använder jag naturlig om stoet är dräktigt igen eller tidigast vid 8 månader (om det är hingstar). Jag ser skillnaden både på hur mycket foder de behöver och hur de utvecklas.
Mitt intresse för det här väktes när jag fick ett föl som jag blev tvungen att föda upp på välling utan mamma. Då undersökte jag allt som fanns om utfodring av den unga hästen. När jag sedan gick en utbildnign på SLU så bekräftades allt jag lärt mig själv av deras forskning.