Foder till föl

Maléne

Trådstartare
Kan ni ge tips om något bra foder till föl som innehåller allt det viktiga för tillväxten? Vet att det är svårt utan en analys på grovfodret. Kompisen har dock ingen tyvärr... Men annars vilka mineraler och vitaminer är viktigast. Hon har kikat på vissa foder och så jag kände nej på ett då det innehöll lite vitlök (saracen tror jag det var) vad gäller? Ett utav märkenas ena sort hade väldigt högt järn....

Min fråga är egentligen om det ens går att råda till något bra utan analys, jag har sagt att det typ inte går då man inte vet vad som behövs kompletteras och då är det ju fast finns det generellt ett som passar väldigt bra just till föl?
 
Mitt råd var att hon skulle försöka fixa analys och sen kontakta en oberoende foderrådgivare....
 
Jag brukar ge mina föl fri tillgång på hö/hösilage dom går med dina mammor länge och diar tills mamma säger ifrån. Har inte behövt lägga till så mycket mer men i år får vi se då värdarna på vårat hö inte xar så bra. Ska ta analys på hösilaget och se om vi bara ska fodra med det.
 
Jag hade aldrig fodrat ett föl utan analys. Mineralkvoterna kan ju bli helt fel och på ett växande skelett kan ju det få stora konsekvenser. Likaså proteinbehovet för en växande unghäst kommer ju påverka tillväxten. Så jag hade personligen inte vågat rådge kompisen i vilket foder som ska väljas utan analys.
 
Ok tack :) Som jag misstänkte då, deras har fri tillgång med.

@Breen
Jag kommer köpa ett föl därifrån det stallet som hon står vilket är då bäst? Att jag ber om att "mitt" föl bara äter grovfodret eller att hon får något som stöd? Hon kommer gå där till nyår typ...(jag är nu skadad och sitter i rullstol efter ha brutit sönder båda mina hälben) jag kommer ta analys på mitt foder och fodra efter det när hon väl kommer hem, vilket gör antagligen minst/störst skada tro :confused:
 
Är fölet redan avvant?
Det bästa är om fölet diar så länge som möjligt och äter av det foder stoet får. Har du möjlighet att välja alterntivet att fölet går kvar med stoet tills den hämtas, så är det nog det bästa ur näringssynpunkt.
Annars skulle jag vilja säga att tillgången på bra protein är det viktigaste.
 
Ja alltså "min" går kvar med sin mamma till årskiftet. Kompisens är nu ett år och min går ev kvar lite längre trots allt, det är lite beroende på min skada.
 
Kan ni ge tips om något bra foder till föl som innehåller allt det viktiga för tillväxten? Vet att det är svårt utan en analys på grovfodret. Kompisen har dock ingen tyvärr... Men annars vilka mineraler och vitaminer är viktigast. Hon har kikat på vissa foder och så jag kände nej på ett då det innehöll lite vitlök (saracen tror jag det var) vad gäller? Ett utav märkenas ena sort hade väldigt högt järn....

Min fråga är egentligen om det ens går att råda till något bra utan analys, jag har sagt att det typ inte går då man inte vet vad som behövs kompletteras och då är det ju fast finns det generellt ett som passar väldigt bra just till föl?
Köp ett färdigfoder för fölungar.
 
Jo men fråga handlar ju om det verkligen är så lätt? Skiljer ju mycket åt mellan alla olika.
Nej, det är inte så lätt. Som du tidigare har fått svar - mineralbalansen och tillgången till protein är viktigt för den växande hästen, och båda de faktorerna kan variera mycket kraftigt mellan olika grovfoder. Ska hästen växa upp och bli hållbar är det viktigt att ha koll på att den får i sig rätt - och ett färdigfoder för föl är inte på något sätt en garanti för att det blir bra.
 
Nej, det är inte så lätt. Som du tidigare har fått svar - mineralbalansen och tillgången till protein är viktigt för den växande hästen, och båda de faktorerna kan variera mycket kraftigt mellan olika grovfoder. Ska hästen växa upp och bli hållbar är det viktigt att ha koll på att den får i sig rätt - och ett färdigfoder för föl är inte på något sätt en garanti för att det blir bra.
Verkar dock inte som om varken du eller någon annan har något svar på frågan så varför dissa mitt svar?

@Maléne , har du kommit fram till någon annan lösning än ett färdigfoder?
 
Verkar dock inte som om varken du eller någon annan har något svar på frågan så varför dissa mitt svar?

@Maléne , har du kommit fram till någon annan lösning än ett färdigfoder?
Jo, jag har ett annat svar. För att inte riskera att ett föl eller en växande unghäst måste du ha koll på hur mycket kalcium och fosfor den får. Även proteinet är rätt viktigt att ha koll på. Det rätta sättet att utfodra en unghäst är alltså att ge ett grovfoder med mineralanalys och sedan utgå från det. Jag dissade ditt svar eftersom det helt enkelt inte är good enough att göra så om du vill vara säker på att få en häst som växer upp och blir hållbar och hälsosam.
Ursprungsfrågan var ju om det går att råda utan analys - och jag svarar alltså nej på den frågan.
 
Senast ändrad:
Verkar dock inte som om varken du eller någon annan har något svar på frågan så varför dissa mitt svar?

@Maléne , har du kommit fram till någon annan lösning än ett färdigfoder?

Inte meningen att dissa ditt svar men tycker jag fick svar och det var som jag misstänkte att det är analys som gäller som alltid men då vännen har svårt för det och frågade mig så tänkte jag kolla vad andra kunniga tycker.

Jag tycker @warg stärkte min uppfattning och rådning och det kommer jag hålla fast vid när det kommer till mitt råd. Tack även till dig då det nog blir så trots allt i vännens läge tyvärr...
 
Många riktiga uppfödare har så bra värden på sitt grovfoder att de allra flesta föl inte behöver något mer så länge de diar sin mamma. Innan avvänjning är det ju toppen om de har fått äta lite kraftfoder så att magen är lite van. De flesta uppfödare ger sina ston tillägg med kraftfoder och då får fölen äta med sina mammor och blir därmed invända på kraftfoder.
 
Inte meningen att dissa ditt svar men tycker jag fick svar och det var som jag misstänkte att det är analys som gäller som alltid men då vännen har svårt för det och frågade mig så tänkte jag kolla vad andra kunniga tycker.

Om vännen har svårt att ta ut prov för analys, så om jag vore dig hade jag hjälpt kompisen att ta prov från grovfodret och skickat in för analys. Det är ändå din blivande hästs första del av uppväxten det gäller.
 
Om vännen har svårt att ta ut prov för analys, så om jag vore dig hade jag hjälpt kompisen att ta prov från grovfodret och skickat in för analys. Det är ändå din blivande hästs första del av uppväxten det gäller.
Alltså grejen är att dom köper från där det finns om jag förstått det rätt och mitt föl kommer hem i årskiftet så hinner nog inte hända så mycket där direkt, inget jag är orolig, det är väldigt fina hästar allihop så är nog som @pews1972 sa det är nog väldigt bra foder överlag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp