Foder till föl efter avvänjning?

grimman

Trådstartare
Funderar på det här med foder till fölien i höst. Eftersom årets skörd av hösilage blev sen förväntar jag mig rätt låga proteinmängder. Tidigare fölungar har haft förmånen att kunna få en stor del av proteinbehovet täckt av grovfoder men i år blir det nog större komplettering med kraftfoder - tyvärr!
Har gett Krafft groov innan men nu finns det så många olika färdigfoder att välja på så man blir snurrig.

Hur gör ni andra med föl :confused:
 
Det beror helt och hållet på vad grovfoderanalysen säger, men får du en kvot på under 10 så räcker inte Grooven till ett riktigt litet föl, som är under ett halvåret. Fast diar det så får det ju tillskott därifrån också.

Men det beror ju också på hur mycket hö och Groov man kan få dem att peta i sig och hur stor energibehov de har.

mvh Jessica
 
Jag skulle köpa in bättre silage till fölet/fölen. Det finns minst två märken som har 25 kg balar och alltså funkar även till bara en häst.

Behöver jag ge mer protein ger jag Krafft Breed (eller Plus Grön heter den väl nu?).
 
Mmm, Breeden hade jag faktiskt glömt bort. Det var ju 4 år sedan jag hade föl sist men det pinglar en liten klocka där :D

I övrigt kommer de 2 fölen att ha fri tillgång på hösilage så jag får väl hoppas att de kan äta mycket. De som fick in hösilage av god kvalitet tidigt på sommaren och har småbalar verkar redan vara tingade.
Att köpa silage långt bortifrån i någon större mängd har jag dessvärre inte utrymme för och i mindre mängder blir det våldsamt dyrt så det får nog bli komplettering med kraftfoder om de verkar få för lite.
 
Min fölis (f 5/4) får egen spann med HippoAlfa sen någon vecka tillbaka. Har fått varannan dag men ska få varje dag nu. Sen får vi se när jag får analysen på hösilaget om det blir just HippoAlfa eller nåt annat som passar bäst.
 
När ni ändå pratar om foder till föl...

Hur mkt hö räknar man att en hbl fölis äter vid avvänjningen och under första vintern/dag?

Vad bör det ligga på för kvot till ett sådannt föl?
 
Hmm, har aldrig tänkt på mängden hö/hösilage. Jag har gett så mycket nattetid att det finns kvar lite på morgonen och ungefär lika mycket ute i hagen. Har kompisar som hade föl förra året och de gav 6-7 kg hö vilket båda deras var alldeles för magra på (vintern). Så jag vet inte...

Appropå kraftfoder så får min L nu 2 månader: 1/4 kg helhavre, 2 nävar blöt betfor och 1/4 l luzernpellets i egen hink. Eftersom mamma får samma blandning men i större mängder och de äter ur varandras så vet jag inte riktigt hur mycket hon får i sig. Hon slutar äta innan maten är slut i alla fall och är, till skillnad mot när hon var ny, väldigt rund (mamma håller med bra mjölk :D)
 
De brukar kunna knapra i sig 5 kg i alla fall vid avvänjningen, om de fått öva förstås så de är vana att tugga mycket! 6-7 kg brukar jag räkna med att de orkar äta efter ett tag. Kvoten bör ligga på 9,5 ungefär.
 
Mina får inget krafftfoder nu, iom att dom går på bete tillsammans med andra ston + föl o ingen av dom ger.
Men nästa vecka tar jag hem dom, så då börjar jag ge krafftfoder igen.
Queen åt ju det tom att Troll var 3 veckor och jisses vad han smaskade sista veckan. Puttade tom bort Queen ibland. Så jag gissar att det blir en egne hink till honom. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 065
Senast: super
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 283
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp