Foder till fångponny med föl

Ela

Trådstartare
Som rubriken säger behöver jag hjälp med foder till min ponny. Har en Welsh mountain som fick fång första gången under dräktigheten och har sedan haft ett återfall strax efter att fölet var fött. Fölungen är nu tre månader och stoet har fallt ur ordentligt nu sista två veckorna.

Hon går idag på magert bete och stödfodras med hö analys inskickad med inte klar. Hon får även 0,5 kg groov morgon och kväll.

Uppenbarligen behöver hon mer eftersom hon fortsätter att falla ur men frågan är vad jag vågar ge henne?

Sv: Foder till fångponny med föl

Mitt sto i samma situation får maxgivan sojamjöl, vågar inte ge henne något ihopkomponerat foder. Tyvärr vägrar hon äta blötlagt foder, så jag har en hel säck med lusernpellets utan melass i foderkammaren. Synd att du inte bodde närmare. :(

Stoets digivning har ju sin topp just vid tre månader, eventuellt kanske det kan hjälpa att stödfodra fölet lite? Om du ändå vågar ge Krafft Groov skulle jag hellre ge Krafft Protein, så hon får i sig ännu mer protein per kg.

Jag skulle även ha bytt ut grooven mot melassfri lucern. Tog du även sockeranalys på grovfodret?

Att stödfodra fölet kan vara en bra idé. Jag skulle vilja tipsa om att ge Dodson & Horrells foal creep till fölet.
Det är fölpellets med mjölkprotein.

Byt ut groov mot melassfri lusern. Kan även ge lite linfröolja och linfröpellets.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat