Foder till fång häst

T

Tickan

ni som har erfarenhet av fång hästar vad gav ni för foder till era när de precis hade haft fång hon måste ju ha i sig mineraler har ni nått tips på vad man kan blanda det i annars nu får hon bara hö o pytte lite morötter och äpple
 
En fånghäst ska ju ha en sammansatt foderstat den också presis som vilken annan häst som helst. Att svälta en fånghäst är ju inte att rekommendera...Ta en höanalys och räkna därefter.
 
Linfrön,och olja är bra,det hadde en kompis till mig på sin häst,den var fång och kolik häst.
är det inte så att en fånghäst får ej beta på näringsrik gräs også?och inte för mycke gräs?
 
Just när han fick fång så fick han hö och lite lite kraftfoder, samt kli med vitaminer och örter i.
Nu äter han det samma som innan han fick fång, vilket är två år sedan nu. I hans fall så var det inte fodret som var boven heller, det var antagligen pga att han ätit massor med ekblad i hagen...
 
10 kg hö
2 kg halm
1 dl havre med mineraler i

Hon vägrade äta både betfor och kli, äppelmos gick bra
någon gång, men inte mer.
 
Som sagt, analysera ditt grovfoder och SEN kan du få råd här. Det går inte att ta efter vad andra ger sina hästar. Då blir det helt galet.
 
Hmmm, jag har läst och hört av flera (tyvärr har jag inte källor etc) att man inte ska ge morötter till fånghästar! Varför vet jag inte heller, tyvärr (okunnig om sådant), men någon annan kanske vet, eller så kan du kanske kolla upp det?
 
ok jag ska göra en analys på på höet men vi har pratat med vet och han säger att det gör inget om hon får LITE morötter och hon får bara 6 morötter om dan (normal strl) och han sa att de får absolut inte äta kraftfoder med kolhydrater i.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
545
Senast: aglaonema
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
13 585
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp