foder till dräktiga ston dräktiga ston..

Sv: foder till dräktiga ston dräktiga ston..

Beror på två saker. Dels vilka värden som grovfodret har, ibland behövs inga tillskott och vissa år behövs en hel del + kraftfoder. Dels hur långt gången dräktigheten är, innan stoet kommer till åttonde dräktighetsmånaden så fodras hon som vilket annat sto som helst.

Okej nee vet att vissa ger sina dräktiga ston tillskott och andra inte sååå..

Det finns ingen anledning att hålla på att pytsa i de dräktiga stona en massa tillskott.
Se till att foderstaten är välbalanserad och täcker stoets behov (energi, protein, mineraler), så får hon i sig vad hon behöver.

Fast tokosel borde väl räknas som tillskott som dom flesta dessutom rekommenderar att man ska ge dräktiga ston?

Fast tokosel borde väl räknas som tillskott som dom flesta dessutom rekommenderar att man ska ge dräktiga ston?

Det finns ingen anledning att hålla på att pytsa i de dräktiga stona en massa tillskott.
Se till att foderstaten är välbalanserad och täcker stoets behov (energi, protein, mineraler), så får hon i sig vad hon behöver.
Tokosel eller annat selentillskott behövs om den normala foderstaten inte täcker stoets behov på den fronten. Dagens svenska mineralblandningar innehåller selen för att kompensera våra selenfattiga marker och därmed selenfattiga grovfoder, så det är inte automatiskt så att man måste tillsätta det.

Mina får dagligen vars tio kg hösilage, 1l müsli & ett par dl soja, + tillskott av tokosel en gång i veckan (och då är det uträknat på hur mkt tokosel som rekommenderas och hur mkt de får i sig via müslin). De går ute i stora hagar med massa gräs och backar. Jag har egentligen en relativt lättfödd ras men ungstoet (f. 2004) har varit svår att få i hull under sin tre-fyra års växtperiod så hon är just nu lite fet eftersom jag vet hur snabbt hon kan vända (dräktig i 5e månaden så än har inte bebis börjat kräva så mycket). Gammeltanten behöver gå upp ett par kg till (hon föll ur rejält i 4e-5e månaden och är nu i 8e månaden och är lagom men skadar inte med lite till, i förebyggande syfte;) Nu börjar ju bebis äta en massa).

Underhållsbehovet ökar 8-9 dräktighetsmånaden med 15%
10 månaden med 25% och i sista månaden före fölning med 30%. Stoet ökar sin vikt med 18% under dräktigheten.

Kvoten protein/MJ ökar från till över 8 mot slutet av dräktigheten och under digivningen.

Jag har tre dräktiga ston som jag fodrar nu. Två har föl vid sidan och äter extra för det och ett är i 6e månaden. Jag hjälper också en kompis med foderstat till dräktig 3-åring. Mitt sto är 20 år och vi har börjat höja lite på henne och 3-årsstoet nu. Man vill inte att de skall falla ur pga åldern.

Det jag ger är hö och hösilage samt müsli som får balans i foderstaten och täcker deras behov.

Vilket bra och vettigt svar.
Jag har faktiskt också undrat.

Det finns många bra trådar på fodersidan här på buke, om man vill veta mer om utfodring av dräktiga ston. De flesta bra trådarna i ämnet finns där...

Tack för tipset.
Har inte kommit underfund med allt här.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 675
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka