Foder till dräktigt sto

Elshaya

Trådstartare
Jag har börjat ge mitt dräktiga sto (92 dagar) krafft groov 90. Ska så småningom gå över till 125. Än så länge har hon även en del gräs i hagen.

Iaf det jag undrar över är hur ni som ger detta foder till era hästar brukar göra....Annars när jag ger dem krafft grund brukar jag även köpa krafft blå miner som de får av ett par ggr i veckan.

Men nu undrar jag hur mkt bättre groov är egentligen? Räcker det med groov eller bör jag även komplettera detta foder och vad är i så fall bäst, att köpa krafft miner grön eller att köpa enbart tokosel som tillskott?

Kan tillägga att jag även ger lusern, betfor och kornkross som basfoder då hon är lite svår att hålla i hull.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Hästens basfoder är hö/ensilage/bete, inte kraftfoder. Vad du ska ge hästen för kraftfoder beror helt o hållet på vad du har för grovfoder analys. Det som fattas i grovfodret kompletterar man med kraftfoder. Har man ett tillräckligt bra grovfoder behöver man inte ge kraft alls. Så din fråga ang. kraftfodret är omöjligt att svara på så länge man inte har näringsvärdena på grovfodret.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Men det är klart att hon får hö som grovfoder....vad jag menar med basfoder, är att jag inte enbart kan ge henne färdigfoder i den mängd hon behöver för att inte tappa hull därför grundar jag med billigare foder för att hon inte ska tappa vikt.

Jag vill bara veta hur bra groov egentligen är. Tänker inte diskutera höanalyser överhuvudtaget....vem gjorde sådana för några år sen och säg den gravida kvinna som har full kull på sin diet?

Iaf ni som använder groov nöjer ni er med det?
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jo för att det vore väl i sådana fall rätt viktigt vad du stoppar i dig med tanke på att det är ditt framtida barn...men men är som sagt inte intresserad av att diskutera detta...tog det bara som liknelse....man måste inte ta allt bokstavligt talat....

Fattar inte varför det ska vara så svårt att få ett och ett annat råd utan att få varje ord man skriver ifrågasatt....

Vad jag vet föddes det fullt friska utmärkta föl även förr i tiden då man använde sunt förnuft mer än laboratorieresultat.....
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jag gav Krafft 125 till mitt dräktiga sto under hela vintern.

Ny ger jag dock Lympos Avel till fullblodsstoet och det fungerar bra.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Men sluta, varför ens tänka tanken att jämföra människor och hästar ?

Varför skulle man inte kunna jämföra en gravid med ett dräktigt sto?? Kroppen lär ju behöva samma saker men då i olika mängd.

Tycker det är helt ok med sådana här kommentarer när det gäller hantering men när det gäller fodring så är alla djurslag i behov av samma saker
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jag håller med.

Har du ett sto som är svårfött så är det viktigt att hålla henne i hull när hon är dräktig och räcker inte höet till så får man fodra på med krafftfoder.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Tack så hemskt mkt för ditt svar! :laugh:

Kul att någon är villig att diskutera det man frågar om....;) Jag kanske verkade spydig i de tidigare inläggen men ibland undrar jag över bemötandet man får när man ställer frågor....

Iaf tillbaka till ämnet, du gav alltså inget extra mineralfoder då, tex miner grön eller extra tokosel? jag har tänkt gå över till 125 nu snart.

Då jag gett henne riktigt ordentligt med foder under hela våren och stödfodrat under sommaren är hon i mkt bra hull nu, en riktig tjockis:angel: men veterinären tyckte det var utmärkt att hon har att ta av och rådde mig att "mata på" bara....

så just nu är det ingen fara men man vill ju hålla henne så här fin nu....
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Du tänker helt rätt när du vill byta från 90 till 125. Ett dräktigt sto är det bättre att ösa på. Öka lusernen så småningom också.
Ger du mycket kraftfoder så är det inte säkert att du behöver lägga till ett mineralfoder. Inte om höet har någorlunda normala värden. Då får du extra Ca från lusern o betfor samt P från korn o groov. Se finns i grooven, så räkna på hur mycket du ger.
// Linda
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Nej jag gav inget extra till henne utan bara hösilage och groov 125. Hon var jättefin hela dräktigheten
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jag fick ge både Krafft Pluss Grön och soja för att få upp tillräckligt med protein mot slutet. Dessutom enorma mängder mineraler för att täcka behovet. Ändå hade jag vettigt hö med "ridhästvärden".

För mig kostar det för mycket och tar för mycket tid för att chansa med att inte veta att stoet får i sig det den behöver. Det räcker inte för mig iaf att stoet och fölet "klarar sig". Jämförelse med människan haltar pga att människan väljer själv vad den vill äta. Hästen är tvingad att äta samma sak varje dag utan möjlighet till variation.

Vad gäller hull så hellre något över hull än normal. Ser stoet ut som en ridhäst är hon för smal. Det går åt massor sen när fölet är ute och börjar dia och har stoet börjat tappa då är det för senat att göra något åt det.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Tack för ditt svar! Just nu är hon i mkt gott hull och jag vill självklart behålla henne så. Har tänkt köpa miner grön och ge extra....brukar ge miner blå annars men grön ska ju vara bättre för dräktiga vad jag förstått.....
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Tack för ditt svar! Just nu är hon i mkt gott hull och jag vill självklart behålla henne så. Har tänkt köpa miner grön och ge extra....brukar ge miner blå annars men grön ska ju vara bättre för dräktiga vad jag förstått.....

Miner grön har väl inte särskillt mycket vitaminer? Om du ger det så se till att köpa Chevinal Plus eller liknande för att få i tillräcklig sista tiden av dräktigheten.

Vilka mineraler just du behöver beror ju på vad höt innehåller, så att generalisera som fodertillverkarna gör blir ju lite galet. De utgår från ett "idealhö" vilket inte många har.

Köp gärna pelletsmineraler om du inte redan gör det. Att ge 2dl stenmineraler är inte lätt att få i dem när de ändå redan blir kräsna i slutet av dräktigheten.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Fortsätt hellre med miner blå än byta till grön. Håll bara koll på P att det blir tillräckligt mycket.
// Linda
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jo, jag brukar köpa pelletsen och blanda i det övriga fodret då varken hon eller de andra hästarna är så förtjusta i det.....
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Ok, trodde att miner grön var bättre för dräktiga men om den inte är det så fortsätter jag ju självklart med miner blå som jag gjort tidigare
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Ok, trodde att miner grön var bättre för dräktiga men om den inte är det så fortsätter jag ju självklart med miner blå som jag gjort tidigare

www.krafft.nu kan du hitta innehållsförteckningen på de olika mineralerna och jämföra själv. Dräktiga ston behöver mer av "allt".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 989
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod som är dräktig och har ca 4 mån kvar. Just nu äter hon 14 kg hösilage om dagen och även äter 2 kg kraft groov 125...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: sassiball
·
Islandshäst Här kan vi ställa frågor som har med dräktighet att göra och posta bilder på våra/andras tjockisar!! Jag börjar; Vad ger ni era ston...
Svar
1
· Visningar
1 370
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 896
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp