Foder till dräktigt sto.

MaRomer

Trådstartare
Mitt sto är New Forest kat D och ska föla runt den 16:e Maj.

Hon har svårt att lägga på hllet och är ad jag skulle vilja kalla lite för mager på bogen, dvs smal och benig. Men så har det alltid varit sedan hon föddes. Hon blir nu 5 år till sommaren. Men jag kan inte ge henne vilken mat som helst då hon ätt får kolik, bl a av betfor och havre!

hon får nu:
Hö: fritt
Krafft Musli: 1 kg
Krafft groov 90: 2 kg

Ser det bra ut eller ska jag ändra något? Lägga till något foder?

Tänk dock på att hon har mkt lätt för att få kolik!

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Foder till dräktigt sto.

Det som är basen i alla foderstater är grovfoder! Du ger fritt på hö och det är bra men det som är intressant ur foderräknarperspektiv är ju en analys på grovfodret. Utan analys kan man inte avgör aom din ponny i får i sig tillräckligt av de näringsämnen hon behöver.
//marti
 
Sv: Foder till dräktigt sto.

marti130 skrev:
Det som är basen i alla foderstater är grovfoder! Du ger fritt på hö och det är bra men det som är intressant ur foderräknarperspektiv är ju en analys på grovfodret. Utan analys kan man inte avgör aom din ponny i får i sig tillräckligt av de näringsämnen hon behöver.
//marti


Höet är analyserat men jag har inte siffrorna i huvudet. det finns hemma och där är jag inte på ett tag:/
Men det var bra värden.
 
Sv: Foder till dräktigt sto.

Bra värden kan vara vad som helst mellan 40-80 smbrp... Om du vill kan du PM:a analysen när du får tag i den så kan du få siffror på vad din ponny äter och ev. förslag på vad som behöver ändras/läggas till om det behövs.
//marti
 
Sv: Foder till dräktigt sto.

marti130 skrev:
Bra värden kan vara vad som helst mellan 40-80 smbrp... Om du vill kan du PM:a analysen när du får tag i den så kan du få siffror på vad din ponny äter och ev. förslag på vad som behöver ändras/läggas till om det behövs.
//marti


Det ska jag göra. Tack så mycket!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: Andersson
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 949
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: akleja
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp