Foder till dräktigt sto

camols

Trådstartare
Har ett 15 årigt islandssto som är dräktig på ca 186 dygnet. Hon är ett kraftigt sto relativt lättfödd. I nuläget äter hon 5kg hö/hösilage av god kvalitet, 1kg halm och ½kg kraft groov 125 plus extra b-vitaminer per dag. Jag rider henne mellan 4-5dagar/vecka. Hon är i ett bra hull nu och man kan se magen :-)
Hur ska man fortsätta tänka i fodermängd? äter hon för lite kraft eller ska jag öka hö mängden per dag. Hur har andra gått tillväga? Det är mitt första föl och tror det även är hennes första, men svårt att veta om hon haft föl på Island innan hon kom till Sverige som 12åring.
Tacksam för tips :-)
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Dräktiga ston bör inte ha typ ridhästhull, snarare lite övervikt. Men den får ju inte vara extremt mycket. Hullet behövs när fölet är född, för de första 3 månaderna kräver den lille verkligen mycket av stoet. Och om stoet inte har speciellt med hull, så lär hon gå ned i vikt..villket inte är helt ovanligt med många. Så göd hästen till lite överhull, dock ej fetto om du förstår hur jag menar..men bara så stoet har något att ta av när fölet kommer. Stoet kan behöva det lilla extra vid ca 8 mån. Innan dess kan det vara som det är.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod som är dräktig och har ca 4 mån kvar. Just nu äter hon 14 kg hösilage om dagen och även äter 2 kg kraft groov 125...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: sassiball
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 011
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp