Foder till avelshäst

PheeHee

Trådstartare
Är lite osäker på om tråden hamnat rätt men abvelsfolket borde väll veta ?:confused:
I vår så ska jag betäcka mitt sto och det blir första gången för mig. Jag är osäker på hur jag ska fodra innan betäckningen för bästa resultat så jag frågar er. Just nu såg går hon på bra hö och betfor + saltsten. Hur gjorde ni som förberedelse? Det finns specialfoder på granngården för avelshästar men jag överväer mineraler. Är väldigt vilsen i ämnet och försöker få många åsikter om saken så yttra dig!:bow:

Sv: Foder till avelshäst

Har inte gjort något speciellt med fodret innan betäckning utan har fodrat som vanligt och sett till att stoet är i normalt hull. Däremot tar jag av eventuella täcken tidigt och låter stoet vara ute och få solljus för att brunsterna ska komma igång och bli bra. Det viktigaste är att ha koll på stoets brunster, när de kommer, hur långa de är, hur hennes brunstcykel ser ut.

Hon är rätt tjock nu men försöker banta ner henne till mer normalviktig. Det har varit så dåligt väder att det mest har blivit boxvila känns det som. Snöstormar och halka. Och så är hon klippt så att hon inte behöver täcke så täcke använder jag itne förutom vid speciella tillfällen. :D
Det är klurigt med avel och att få bra resultat, få allt att gå felfritt men någon gång måste man lära sig lite om det med antar jag.
SKa jag ge extra vitaminer av något slag? ^^

Jag ger inget speciellt till mina ston innan betäckning inte efteråt heller, mot slutet av dräktiheten ökas iof proteiner rejält. Mina går på bra grovfoder under hela dräktigheten för att slippa ge massa extra

Läs på om utfodring i en bra foderbok som inte är för gammal. Högdräktiga ston behöver mycket protein. Sen brukar jag plocka hallonblad och torka som de får sista månaden i fodret för att hjälpa dem med förlossningen, gammal huskur. :)

För att få en bra brunst (=lätt att få dräktig) rekommenderas solsken och grönt gräs, så se till att hon får komma ut och knapra på det vårgröna så fort som möjligt. Sen har jag fått lära mig att ston som är lite för tjocka är lättare att få dräktiga än smala ston, så banta inte bort för mycket.

Sen behöver det dräktiga stoet inget extra förrän de fyra sista månaderna, men kolla så att du täcker underhållsbehoven, och överväg att lägga till ett mineralfoder. Tex brukar svenska grovfoder innehålla väldigt lite selen, vilket lär påverka muskelutvecklingen.

De sista dräktighetsmånaderna ökar samtliga behov, men framförallt proteinbehovet, så se till att antingen ha ett proteinrikt grovfoder eller ge extra kraftfoder med högt proteininnehåll. Se även till att hålla hästen i (över-) hull. Det kan behövas lite extra att ta av i samband med fölning, speciellt som stoet inte kan äta lika mycket de sista veckorna när fölet börjar ta mycke plats.

När sen fölungen tittat ut så ska sto och föl ha ett bra, parasitfritt bete. De första digivningsmånaderna kan du räkna med att stoet behöver dubbelt så mycket energi som normalt (ska ju räcka till två hästar), och tre gånger så mycket protein. Det bästa (och i min värld det enda rimliga) sättet att åstakomma det är ett frodigt bete. Glöm bara inte att ge mineraler även på betet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 707
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025